Jag har sett att några personer (t ex SvenPon, Andreas H, Niklas Jansson) här på forumet använder en typ av kod med plus- och minustecken och en klammer. det verkar snitsigt o praktiskt. Hur åstadkommer man det i sin kod här hemma? Jag har VB6 Du skriver ordet (<code>) med ett mindre än tecken(<) före och mer än efter(>) ovanför där koden börjar. Mmm Jag tror inte jag förstår SvenPon. Detta med + i marginalen som öppnar upp när man klickar och då övergår till ett minus och en klammar och som visar den "gömda" koden. Hur ska jag göra för att få detta i min egen kod i mitt eget program. Använder du code-taggarna blir det automatiskt +- rutor, vid funktioner/metoder. Ok så här gör Vi. Kopierar kod från vår Vb miljö och klistrar in i Forumet med tidigare beskrivna Du behöver en editor med stöd för detta, VS.NET t.ex. klarar det. Aha. Det går alltså inte att göra detta i VB6?! Rekommenderar på det bestämdaste att du tar hem MZ Tools till din VB editor Vill du göra en applikation i VB6 vilket presentera programkod på det sätt det gör på dessa sidor? Det enklaste är väl att ta hem & testa själv för att få en egen uppfattning.Snitsigt utseende på kod, hur gör man?
Sv: Snitsigt utseende på kod, hur gör man?
Där koden slutar skriver du likadant men du lägger till ett (</code >) efter mindre än.
Knepigt att beskriva utan att använd dessa tecken ;-)
Edit : Det gick ju !Sv: Snitsigt utseende på kod, hur gör man?
I VB tror jag inte att det går, då detta som du ser här görs om, för att underlätta för de som läser tråden att skilja brödtext från kod.
//Anna-KarinSv: Snitsigt utseende på kod, hur gör man?
Finessen påminner om Utforskarens +-rutor som innebär att man kan expandera informationen
taggarna före och efter. Dvs riktningen är från Vb till Forumet , ej tvärtom.Sv: Snitsigt utseende på kod, hur gör man?
/JohanSv: Snitsigt utseende på kod, hur gör man?
Synd för jag tycker det är både snitsigt, och ger ökad överskådlighet i långa programlistor...Sv: Snitsigt utseende på kod, hur gör man?
När man väl fått in den i VB så kan man inte vara utan.
http://www.mztools.com/Sv: Snitsigt utseende på kod, hur gör man?
Det enklaste är då att använda en webbrowser kontroll och skapa en websida där din kod presenteras. Tyvärr är då inte redigerbar.
Du har annars möjligheten att använda dig av en RitchEdit textkontroll. Om du använder dig av den rekommenderar jag dig att lära dig skriva RTF text. I alla fall för att färgkoda. Eftersom detta är betydligt snabbare än att använda de inbyggda metoderna.Sv: Snitsigt utseende på kod, hur gör man?
Det kommer jag givetvis att göra också (om jag känner mej själv "rätt"), men...
Vad finns i just MZ Tools som man inte kan vara utan? *nyfiken*
/ChristerGbg