Jag vill kunna ladda valfritt antal menyrader med tillhörande submenyer. Går det, eller måste jag skapa alla menyrader jag vil ha, i designläge? Så fort du har en"mamma" menu Sub med Index 0 kan du bygga på med Load. Precis, men om jag börjar med en meny med tillhörande undermeny... Glömde att skriva en sak. Dom blir Visible = False vid Load. Huvuvida de bli synliga eller inte är nog olika. Mina menyer blir synliga efter Load. Projektet spolat. Insåg att jag var tvungen att ha "hårda" namn på varje undermeny (dvs undermeny1(0), undermeny2(0), undermeny3(0) osv) och skulle därför bli tvungen att koda innehållet för varje undermeny för sig, och det är helt galet. Får hitta på något annat. Hur många nivåer behöver du? Andreas Hillqvist:Ladda fler menyrader med tillhörande submeny?
Ett exempel kanske gör det lättare... säg att det finns en mängd textfiler i en mapp. Jag vill ha en menyrad för varje fil, och undermeny för varje rad i filen.
MENY
---pop(0)
------popsub(0,0)
------popsub(0,1)
---pop(1)
------popsub(1,0)
------popsub(1,1)
------popsub(1,2)
---pop(3)
------popsub(2,0)
------popsub(2,1)
------popsub(2,2)
...osv.
Tips?Sv: Ladda fler menyrader med tillhörande submeny?
ex Load popSub(0,1) 0sv. Du kan också göra Unload popSub(0,1)
Du skall alltid låta Index 0 vara kvar.Sv: Ladda fler menyrader med tillhörande submeny?
pop(0)
---popsub(0,0)
...och laddar pop(1) så blir den utan undermeny, och jag vet inte hur jag laddar en undermeny till en meny som är laddad i runtime.Sv: Ladda fler menyrader med tillhörande submeny?
Dvs du måste sätta dom Visible = True direkt efter raden där du gör Load.Sv: Ladda fler menyrader med tillhörande submeny?
Hur som helst, det verkar inte möjligt att kunna ladda undermenyer i en laddad meny, så det får bli att skapa 100 menyrader med tillhörande undermenyer i designläge om jag ska få fason på elendet. Det lär ju ta en hel dag med VB5's hopplösa menyeditor, men men...Sv: Ladda fler menyrader med tillhörande submeny?
Sv: Ladda fler menyrader med tillhörande submeny?
Fungerar inte följande meny för tre nivåers meny djup?
mnuPopUp
- mnuPopUpMenu(0)
- mnuPopUpMenuMenu(0)
- mnuPopUpMenuMenuMenu(0)
- mnuPopUpMenuMenuMenuItem(0)
- mnuPopUpMenuMenuItem(0)
- mnuPopUpMenuItem(0)
-mnuPopUpItem(0)Sv: Ladda fler menyrader med tillhörande submeny?
Jag behöver bara en nivå, dvs en undermeny till varje menyalternativ.
Henkoz:
Tack för tipset. Ska kolla det.