Hej, Du blir tvungen att ge dig på apier för att lösa det i vb .. . Alternativt använda dig av en tredjepartens kontroll... Sheridan toolbar är rätt fräck... Men lite mycket för att bara lägga till ikonenr... :O) Kappslat anropet till SetMenuItemBitmaps. Med den kan du ersätta bocken med dina egna bilder. /Mvh, Andreas Hillqvist Du råkar inte veta vilken API som man skulle kunna använda, så kan man ju börja att pula med den. Så att man lär sig, kan ju vara bra att kunna i framtiden förmodar jag :) Nu är det ju så at jag inte var så uppdaterad. HejIkoner och Menu Editor
förmodligen har jag missat något stort, men jag kan inte få ikoner brevid texten i mina menyer. Har kollat i menu editorn men kan inte hitta något om det. Om någon skulle vilja förklara hur det funkar så är jag tacksam.
Mvh
RickardSv: Ikoner och Menu Editor
titta på tips och tricks om det inte finns ngt där .. Sv: Ikoner och Menu Editor
Sv: Ikoner och Menu Editor
'Module: Module1
Option Explicit
Private Const MF_BITMAP = &H4&
Private Declare Function GetMenu Lib "user32" (ByVal hwnd As Long) As Long
Private Declare Function GetSubMenu Lib "user32" (ByVal hMenu As Long, ByVal nPos As Long) As Long
Private Declare Function GetMenuItemID Lib "user32" (ByVal hMenu As Long, ByVal nPos As Long) As Long
Private Declare Function SetMenuItemBitmaps Lib "user32" (ByVal hMenu As Long, ByVal nPosition As Long, ByVal wFlags As Long, ByVal hBitmapUnchecked As Long, ByVal hBitmapChecked As Long) As Long
Public Function SetMenuBitmapps(Form As Form, BitmapUnchecked As StdPicture, BitmapChecked As StdPicture, ParamArray Position() As Variant) As Boolean
Dim hMenu As Long
Dim hID As Long
Dim Index As Integer
hMenu = GetMenu(Form.hwnd)
For Index = LBound(Position) To UBound(Position) - 1
hMenu = GetSubMenu(hMenu, Position(Index))
Next
hID = GetMenuItemID(hMenu, Position(Index))
SetMenuBitmapps = SetMenuItemBitmaps(hMenu, hID, MF_BITMAP, BitmapUnchecked.Handle, BitmapChecked.Handle)
End Function
'Form: Form1
'Menyer:
' mnuFile
' ---mnuFileOpen
' ---mnuFileClose
' ---mnuFileLine
' ---mnuFileExit
'
'Kontroller:
' ImgOpen - Image kontroll med bild för Open menyn
' ImgOpen - Image kontroll med bild för Close menyn
' ImgExit - Image kontroll med bild för Exit menyn
'
Private Sub Form_Load()
SetMenuBitmapps Me, ImgOpen.Picture, ImgOpen.Picture, 0, 0
SetMenuBitmapps Me, ImgClose.Picture, ImgClose.Picture, 0, 1
SetMenuBitmapps Me, ImgExit.Picture, ImgExit.Picture, 0, 3
End SubSv: Ikoner och Menu Editor
Mvh
RickardSv: Ikoner och Menu Editor
Företaget har ju gått ihop med någon annan och bildat infragistics. De passade de oxå på att byta namn på toolbaren til UltraToolbar...
http://www.infragistics.com/
http://www.infragistics.com/products/activex/ultratoolbars.aspSv: Ikoner och Menu Editor
På www.vbaccelerator.com finns en "icon menu control" som jag själv har använt. Funkar bra, med bra beskrivningar.
/Holmen