Jag har ett VB6SP6-program där jag använder en Access-databas ur vilken jag låter hämta data och visa i en MSHFlexgrid. I databasen finns ett fält som anger datum och det är skrivet med svensk standard (åååå-mm-dd). Går jag in databasen och tittar i tabellen står datum-fältet med svensk standard. Problemet är att när posterna visas i MSHFlexgrid visas datumfältet med amerikansk standard (mm/dd/åååå). Vad beror detta på och hur kan jag ändra visningen i MSHFlexgrid till svensk standard? Du kan använda format(DittDatum,"yyyy-mm-dd") för skriva datumet på det sätt du vill i gridden. Jag använder an Adodc med en SQL-fråga för att fylla MSHFlexgrid med data. Jag har fortfarande problem med datum-formatet i programmet. Jag tar det från början... Problemet med att olika datum-format visas på olika ställen i programmet, har jag nu löst genom att ändra fältet i Access-databasen från datum till text. Det fungerar (korrekt datum i svensk standard visas på de ställen i programmet där de visas, MSHFlexgrid och DataReport), men det känns som fusk. Jag får dock acceptera denna nödlösning. Problem med format för datum
Sv: Problem med format för datum
mvh ClaesSv: Problem med format för datum
Var ska jag infoga format-koden? Sv: Problem med format för datum
Jag har en Accessdatabas där det finns ett fält (i varje post) som är ett datum
När jag öppnar databasen separat och tittar är formatet svensk standard, dvs yyyy-mm-dd
I programmet fyller jag en MSHFlexgrid med hjälp av en Adodc (som i sin tur hämtar data från Access-databasen), och då visas datum i en viss column för MSHFlexgrid med amerikanskt format.
När jag sedan gör ett Recordset som urval på Access-databasen och låter detta recordset vara Datasource till två olka DataReport. I den ena rapporten skrivs datum med svensk standard och i det andra fallet skrivs datum med amerikansk standard. Jag förstår inte varför...
Här ovan har föreslagits att jag ska använda Format(expression, "yyyy-mm-dd"). Tyvärr får jag inte till det. Vad ska jag skriva som expression? en viss col i MSHFLexgrid eller vad då? och var ska det skrivas i Form Load eller ...? Jag skulle behöva ett konkret exempel...
Jag har läst MSDN-hjälpen utan att förstå vad och hur jag ska göra. Det finns en konstant som heter vbShortDate, hur kommer den in i bilden. Hur används den? Ett konkret exempel skulle vara välgörande!
Tacksam för alla försök till förtydligandenSv: Problem med format för datum
Kommer någon med en idé hur mitt problem ska lösas, är jag fortfarande intresserad