Det verkar som det inte går att få in en png-bild i VB;s imagebox. Det finns dock externa komponenter som klarar uppgiften: Hmm, finns inget gratis tro? :). Det enda jag egentligen vill är att få en transparant bild i en imagebox. Med "transparent", menar du med alpha-kanal, eller med transparenta pixlar? Blir så dålig kvalitet med gif tycker jag, sen så måste man ju ha nån licens för att få används gif bilder i sitt program om man ska sprida det offentligt. Problemet är att jag har en bild i en imagebox (går kanske lika bra med en picturebox), och användaren ska kunna ändra färgen på imageboxen eller pictureboxen, men bilden ska fortfarande vara kvar. Så istället för att gör bilden med 45 olika bakgrunder så tänkte jag om man kunde anpassa vissa färger i bilden till den färg som användaren väljer. Om jag inte minns fel (och det är stor risk att jag gör det) kan du använda MaskColor i PictureBoxen. Sätt den till bkagrundsfärgen. Och dum som jag är kollade jag inte först. Det finns bara maskcolor på en CommandButton, men det kanske går att trixa till...Sv: Png i imagebox
http://www.chestysoft.com/ximage/manual.htmSv: Png i imagebox
Sv: Png i imagebox
För en gif löser ju problemet.Sv: Png i imagebox