Hur lägger man in bilder i Access? Lägger man dit sökvägen till bilden och sedan öppnar den på något sätt där man vill ha bilden? Jag vill ha bilder lagrade i Access tillsammans med olika data. När jag sökt fram önskat data från mitt program, gör jag en rapport i Word. Där vill jag att bilden skall synas om det är en bild i den posten. Man lägger in bilder i Access med BLOB,men jag rekommenderar att du istället Jag önskar få bilderna in i en rapport i Word. Hur gör man då? Det är också tänkt att användaren skall lägga in sina bilder i databasen som alltså sedan skall visas i Wordrapporten. Jag löste det själv. Så här skrev jagBilder i Access
Sv: Bilder i Access
lägger in sökvägen till bilden och lägger alla bilder i samma mapp som .exe och DataBas.
Därefter är det bara att göra Image1.Picture = LoadPicture(App.Path & "/bild.gif")
Ett annat trix är att du lägger alla bilder i en Resourcefil som du implementerar i din .exeSv: Bilder i Access
Sv: Bilder i Access
Word.Selection.InlineShapes.AddPicture FileName:=mBild, LinkToFile:=False, SaveWithDocument:=True
där mBild är sökvägen. Fick fram det genom att spela in ett macro i Word och kopiera koden.