Jag använder en Adodc som datakälla till en MSHFlexgrid. Jag har fyllt i den popup-meny som finns för Adodc och där markerat den connectionsstring jag behöver inkluderande den databas jag använder. I connectionstring anges databasens läge i klartext, dvs det mappläge den råkar ha nu när jag utvecklar programmet. Jag har nu löst mitt problem och för andra newbies skull återger jaq här den lösning jag hittade.Connection property i Adodc?
Efterson jag vill att användaren ska kunna installera programmet i vilken mapp som helst behöver jag kunna ange connectionstring-property med hjälp av kod i runtime. Jag försökte ange en ny connectionstring med kod och där baka in ett generellt uttryck för applikationen (strAp=App.path). Jag får hela tiden felmarkering när jag anger Adodc.Connectionstring "...". Jag vet att connectionstring-uttrycket i sig är korrekt, för jag har testat det.
Finns det verkligen en connectionstring-property för Adodc?
Hur ska jag klara detta när användaren kan lägga programmet i vilken mapp som helst?Sv: Connection property i Adodc?
strAp=App.path
Kod instoppad i Form Load:
With Adodc1
If Right$(strAp, 1) = "\" Then
.ConnectionString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & strAp & "MinDb.mdb;Persist Security Info=False"
.CommandType = adCmdText
.RecordSource = "SELECT * FROM Tabell1"
Else
.ConnectionString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & strAp & "\MinDb.mdb;Persist Security Info=False"
.CommandType = adCmdText
.RecordSource = "SELECT * FROM Tabell1"
End If
End With