Hej! Det råkar inte vara så att fälten Fname och lname finns i tabellen issues och inte innehåller något där? Dum fråga kanske, men jag kan inte komma på något annat just nu... Hej! 1. Visas något om du bara tar fname? om jag struntar att köra sql- frågan i poceduren utan lägger in den rakt av i koden, så fungerar det, men det är när jag kör proceduren in i ett reccordsett så försvinner det. Som jag sa tidigare kör jag proceduren i SQL Querry analyzer så kommer all värderna med.. Så det verkar vara så att när jag kör en procedure med en join i så försvinner vissa värden, jag har rtåkat ut för detta innan. nu har jag löst det.... Du har kanske fname och/eller lname som fält även i den andra tabellen nope.. det har jag inte...jag har databsen är en relationsdatabas...problem med en lagrad procedur och Listview
Jag har en lagrad procedur som är en selectsats och ser ut så här
<code>
CREATE procedure GetIssues
AS
set nocount on
select a.*, b.fname,b.lname, c.company from issues a, contactperson b, customers c
where b.contactid=a.contactid and c.custidnr = a.custidnr
order by a.changetim desc
GO
</code>
när man kör den i SQL Querry analyser så visas resultatet och det stämmer med det som skall visas.
Sedan skickar jag in resultatet i en listview och koden ser ut så här
<code>
While Not rst.EOF
lngProgCount = lngProgCount + 1
ListProgress.Value = lngProgCount
StatusBar1.Panels(1).Text = "Hämtar post: " & lngProgCount & " / " & lngProgMax
intImageIndex = rst("status")
Set x = ListView1.ListItems.Add(, , rst("IssueID"), , intImageIndex) 'meddelande nr
x.SubItems(1) = Trim(rst("changetim")) 'regtim
x.SubItems(2) = Trim(rst("Header")) 'rubrik
x.SubItems(3) = Trim(rst("company")) 'företag
x.SubItems(4) = Trim(rst("Fname")) & " " & Trim(rst("lname")) 'Kontakt
x.SubItems(5) = GET_STATUS(rst("status")) 'status
x.SubItems(6) = rst("regtim") 'ändrad den
rst.MoveNext
Wend
</code>
då visas allt utom detta
<code>
Trim(rst("Fname")) & " " & Trim(rst("lname")) 'Kontakt
</code>
dessa är helt tomma. Alltså när jag kör proceduren i SQL Querry Analazyer finns värderna med, men inte när jag presenterar resultatet i listviewn.
är det någon som har en hint varför detta fenomen uppstår.
/phinalaSv: problem med en lagrad procedur och Listview
/JohanSv: problem med en lagrad procedur och Listview
Nej det går de inte. De ligger i en annan tabell contactperson som jag joinar. SOm jag skriver så när jag kör min SQL fråga i SQL Querry ANalyzer så kommer all värden med. Det är just när jag skall ta ut dem ur reccordsettet som de värderna inte finns med
2. Visas något om du bara tar lname?
3. Gör en kontroll på Null i loopen och om det är null så lägg till tomma fnuttar ""Sv: problem med en lagrad procedur och Listview
i min fråga anväde jag a.* och då fungerade det inte, men om jag i stället skriver ut alla fält jag vill ha med så kom det...
<code>
select a.issueid, a.changetim,a.header, b.fname,b.lname, c.company,a.status, a.regtim
from issues a, contactperson b, customers c
Where b.contactid = a.contactid And c.custidnr = a.custidnr
</code>
i sället för
<code>
select a.*, b.fname, b.lname, c.company
from issues a, contactperson b, customers c
Where b.contactid = a.contactid And c.custidnr = a.custidnr
</code>
Lite konstigt tycker jag men men bara det fungerar
/PhinalaSv: problem med en lagrad procedur och Listview
i så fall är det inte så konstigt om den inte vet från vilken tabell
den ska visa.Sv: problem med en lagrad procedur och Listview
Jag har haft detta fenomenet innan och då löste jag det på ett annat sätt. Att jag kom på det nu var en ren slump..
Men nu fungerar det.... så jag tackar för din hjälp...
Phinala