När mitt program installeras på användarens dator installeras också en fil av typen .doc. Det tycks generera en standardikon både i listan man ser i Utforskren och också ikonen på skrivbordet är Win standard. Det lär ju inte gå med mindre än att du ändrar användarens inställningar för .doc En metod man skulle kunna tänka sig är att du hittar på en egen exstension tex .duk Tack SvenPon för Ditt förslag, men när jag försökte göra som Du föreslog, gick det inte bra. Det tycks vara så att det är öppningsprogrammet (i detta fall Wordpad) som avgör vilken ikon det blir. Det finns ingen möjlighet att byta ikonen, vad jag kan se. Tittar man på en exe-fils egenskaper finns där en bytikon-knapp, men den verkar helt saknas för textdokumentÄndra ikon för en fil, hur gör man?
Jag har hittat en icon på nätet som jag skulle vilja ha (såväl i Utforskarlistan som på skrivbordet), men jag bergiper inte hur jag ska få dit den. Är det nån som vet och kan berätta hur man byter ikon, är jag tacksam..Sv: Ändra ikon för en fil, hur gör man?
Inte att rekommendera,då blir dom sura på dig .Sv: Ändra ikon för en fil, hur gör man?
Och sedan i registret koppla denna .duk till att öppnas med Word eller WordPadSv: Ändra ikon för en fil, hur gör man?
Kan man komma runt detta på något sätt?