Jag har anget en referens till Microsoft Word 9 Object Library (har Word 2000) Words objektmodell byggs ut för varje ny version. Detta innebär att om du kör med Word 2000 så kan du vara garanterad att det fungerar på Word 2000 och nyare versioner, dock kan äldre versioner får problem OM du använder funktiponer som tillkom med Word 2000. Jag brukar själv alltid testa av på en burk med Office 97 på, har kunderna äldre paket får dom skylla sig själva ;) Hej! Jag använder Referens till Word
Jag undara om det då fungerar på alla Wordversioner?
Jag vet att det finns en Excel-Viewer så man kan läsa Excelfiler utan att ha Excel. Finns det Word-Viewer och fungerar den i så fall?Sv: Referens till Word
Jag har inte provat men det skulle förvåna mig om Viewr versionerna har automation möjligheter, detta är ju gratisversioner med endast visningsmöjligheter. Jag tror inte att det ens går att köra makron med dessa. Jag måste dock poängtera att jag bara spekulerar, jeg vet inte.Sv: Referens till Word
Såvitt jag har provat så funkar detta endast för word 2000, detta eftersom referensen pekar på en viss version. Skapa ett objekt i kod istället...
Alltså, istället för:
dim wordObj as new word.application
använd:
dim wordObj as object
set wordObj = CreateObject("Word.Application")
och ta bort referensen..
Det är klart, du förlorar den intellisense som fanns när du hade referensen, fördelen är att du kan använda alla word-versioner (jag har använt det fr o m W97 och uppåt).Sv: Referens till Word
Set Word = CreateObject("Word.Application")
och får då felmeddelande om att jag måste sätta referens.
Jag har alltså referens till Word 9 Object Library (Word2000) och det funkar på Word XP.
Jag jag gör med Word är att skriva dir med
Word.Selection.TypeText
Funkar det i WordViewer?