Jag kanske ger dig ett dumt svar istället men jag antog att du med matris menar en flerdimensionell array. I så fall kan du se ett exempel nedan. Tack för ditt svar Kan nämnas att det är mycket effektivare att tex gör 10 olika Arrayer än att göra en matris. ...En Array, matris och en vektor kan vara samma sak. Ett jätte tack till alla som svarat på detta inlägg.Sv: Matris
<code>
'Dimensionera array
Dim myArray(10, 10) As String
'Lägg till värden
myArray(0, 0) = "Rad ett kolumn ett"
myArray(0, 2) = "Rad ett kolumn två"
myArray(2, 9) = "Rad tre kolumn tio"
</code>
Du kan skapa arrayer dynamiskt och/eller ändra storlek på arrayer med Redim. Används ReDim så töms alla värden i arrayen (om det finns några), detta går delvis att komma runt med "Preserve". Används Preserve kan du ändra storlek på den sista dimensionen och ändå behålla värdena i hela arrayen.
<code>
Dim myDynArray() As String
'Först nu vet jag dimensionerna på min array dimensionerar den.
'I skarpt läge sker detta troligen inte statiskt som i exemplet ut
'med variablar eller Ubound funktionen (se MSDN)
ReDim myDynArray(12, 14)
'..och ändra storlek på sista dimensionen
ReDim Preserve myDynArray(12, 18)
</code>
Hmm.. hoppas inte jag rörde till det för mycket nu. Det finns bra info om arrayer, dynamiska arrayer, redim och preserve i MSDN.Sv: Matris
Verkar vara det jag söker.
Men var skriver jag in koderna?
Textbox eller labelruta ???
StenSv: Matris
I Vb skall man undvika matriser så länge det går.
>Men var skriver jag in koderna? Textbox eller labelruta ???
Svårt att svara på Form_Load och i General verkar var det naturliga.Sv: Matris
En intern array i VB kan dock inte innhålla mer än en dimension (tar emot argumentlistor)
Du deklarerar din matris i den generella sektionen (dvs utanför alla händelseprocedurer och rutiner)
te.x:
Dim VariabelNamn(AntalElement) as Datatyp
eller om du vill ha ett vissa index
Dim VariabelNamn(StartVärde to SlutVärde) as Datatyp
Som redan har sagts så kan du initiera en matris senare i programkörningen med följande sats:
ReDimSv: Matris
Kommer snart att stänga ned tråden då jag anser mig ha fått de svar jag sökt.
Åter tack.
Mvh
Sten