Hur får jag fram totala summan ur en tabell i access från VB. Varför använder du DAO. Föroldrad teknink. Bättre att börja med ADO från början. Tack för hjälpen! Hej Har du blivit hjälpt av de svar du fått hittills???? Egentligen borde det inte spela någon större roll vilket objekt du använder för att ställa frågan till databasen med. (Även om det är en god idé att lära sig ADO då det är där som MS lägger ner merparten av krutet). Hmmm... Börja fundera lite. Totalsumman behöver väl ingen GROUP BY? Tänker jag fel eller hur menar du? SQL fråga SUM(Valuta) ????
(summa=valuta)
Typ: ???
Set tempRs = minDB.OpenRecordset("SELECT SUM(summa) FROM Tabell")
Tacksam för hjälp!Sv: SQL fråga SUM(Valuta) ????
Dim Result as Double
Dim tempRs As DAO.Recordset
Set tempRs = minDB.OpenRecordset("SELECT SUM(FältNamn) AS FältAlias FROM TabellNamn", dbOpenForwardOnly)
If tempRs.Eof Then
Result= 0
Else
Result = tempRs("FältAlias")
'Alt
' Result = tempRs(0)
End ifSv: SQL fråga SUM(Valuta) ????
Jag kan för dåligt om ADO, men jag är påväg dit!Sv: SQL fråga SUM(Valuta) ????
>Varför använder du DAO. Föroldrad teknink. Bättre att börja med >ADO från början.
Yterliggare ett påstående som inte är relvant. Typisk Microsoft bluff.
Om du håller dig till Access så duger DAO 3.6 alldeles utmärkt.
Varför ?
vad styrker du dig på eller är det som vanligt bara flummigt tyckande ?
undrar
SvenSv: SQL fråga SUM(Valuta) ????
Tillbaka till din fråga:
Du kan inte använda en aggregat funktion, som SUM eller COUNT, utan att använda GROUP BY.
Mitt bästa råd är att använda QUERY funktion i Access där du kan bygga dina SQL frågor grafiskt. Klistra sedan bara in dem i din kod.
Skaffa dig gärna en bok om SQL också. T ex SAMS Sql på 21 dagar eller CYBEX' VB6 and database programming. Den första handlar uteslutatande om SQL (bra att ha som referenslitteratu), den andra är syr ihop det med VB.
Lycka till!!!Sv: SQL fråga SUM(Valuta) ????
En sparad fråga i database är ju perfekt om frågan är statisk. Som den är i detta fallet. Bra att du påpekade det. Tänkte inte på det. Tur att du finns.