jag har ett antal bilder som ligger så här Här kommer jag med mina inlägg. Kan istället för Int(X/Y) använda X\Y. \ är heltals division: Riktigt som Andreas Hillkvist säger. Men jag ville bara påpeka att divisionen inte "inträffar" före additionen. Det handlar om operatorernas prioritet. Som du Andreas skriver det får du det att låta som det av en tillfällighet i just detta fall är så att divisionen utförs före additionen. Tack för kritiken. Vet inte hur jag skulle klara mig utan er hjälp. Det är ni som hjälper mig bli en bättre mäniska. I alla fall vad det hjäler formuleringar. Har för mig att du påpekade något om instanser med Collection objektet... Hmm, om inte jag har fel för mig finns det tre olika prioriteringsnivåer i programmering. >Har för mig att du påpekade något om instanser med Collection objektet... matematiskt problem??
kol1 kol2 kol3 kol4 osv...
rad1 bild1 bild2 bild3 bild4
rad2 bild5 bild6 bild7 bild8
osv...
jag skulle behöva en funktion som räknade ut i vilken rad och i vilken kolumn tex bild6 finns i...
obs antalet kolumner och rader skall kunna ändrasSv: matematiskt problem??
Rad = int(Bildnr / antal_bilder_per_rad) + 1
Kolumn = Bildnr Mod antal_bilder_per_rad
MVH
Peter SSv: matematiskt problem??
Rad = Bildnr \ antal_bilder_per_rad + 1
Parantes behövs inte efter som divisionen inträffar före additionen.Sv: matematiskt problem??
Jag vill påstå att det rätta sättet att uttrycka det på är att på grund av att divisionen har högre prioritet så utförs den före additionen.
/peterhSv: matematiskt problem??
Om det är någon som misstolkat min formulering ber jag om uursäkt och hopas ni inte håller mig ansvarig för det katastrofer det kan ha lett till.Sv: matematiskt problem??
Unära: ingen inparameter, enbart anrop, 0/1 mottagare
Binära: två mottagare, tex matematiska uttryck
Nyckelord: meddelanden med parametrar
Då alla matematiska uttryck är binära har de samma prioritetsnivå inom programmeringen så till vida att språket inte har några speciella regler för detta (tex VB, som följer de matematiska reglerna). Det innebär att det endast är paranteser och ordningsföljden som bestämmer i vilken ordning uttrycket utförs, inte de normala matematiska reglerna eftersom dessa inte existerar inom programmering i allmänhet.
Kan vara bra att tänka på om man programmerar något annat. Paranteser än nästan alltid bra att använda, om inget annat brukar de underlätta läsningen. =)
//Emma Sv: matematiskt problem??
Det var jag som gjorde det. Objektorientering är mitt område (ack underbara Smalltalk...) - på VB är jag usel :-)
- Hans