Jag har en dialogruta där ett textfält innehåller ett datum och en dropdownlista innehåller språkval. Hur kan jag isåfall välja vilket språkformat som ska användas? Förlåt, FormatDateTime gick tydligen inte, den funktionen använder datorns egna inställningar. Jag brukar lösa det med en funktion som tar in en sträng (t.ex. från textrutan) och returnerar ett "riktigt datum", dvs av datatypen Date. Detta datum kan du sedan köra Format$() på. Läste ett bra tips i denna fråga för ett tag sedan, hittar inte tillbaka.Byta datumformat
När jag byter språk i dropdownlistan ska datumet i textfältet byta till korrekt format för det språket. Det fungerar jättebra om dagen är mellan 13 och 31, men om dagen är mellan 1 och 12 har datorn svårt att veta vilken siffra som representerar dag respektive månad vilket resulterar i att datumet växlar mellan 2004-09-02 och 2004-02-09.
Jag använder följande funktion:
txtDocDate.Text=format(txtDocdate.Text, "yyyy-mm-dd")
och
txtDocDate.Text=format(txtDocdate.Text, "dd/mm/yyyy")
Kan någon hjälpa mig med detta?Sv: Byta datumformat
Jag använder VBA (i Word).
/ÅsaSv: Byta datumformat
/MickeSv: Byta datumformat
I funktionen parsar jag strängen och utifrån språkinställningen kan jag vaska ut vad som är månad och vad som är dag och år.Sv: Byta datumformat
Det går ut på att du alltid skall utgå från grundformatet, 2004-09-02 skrivs 02/09/2004.
Logga gärna in Ni som vet vad jag menar.