Hej! Det borde väl bara vara att kolla om Form.Left > Screen.Width och i så fall sätta Form.Left = 0? Då kan man ju aldrig lägga formuläret på extra skärmen, när man har dubbla skärmar inkopplat så är screen.width width'en på master skärmen. Aah ok... jag antog att Screen.Width blev dubbelt så bred om man körde med två skärmar... då har jag nog ingen lösning åt dig. Hm... Nu var det länge sedan jag körde vb 6 men jag tror att det i samma objekt som man hittar pixelspertwips-variablerna finns något för att hantera flera skärmar Hej igen! Hmmm Här finns en funktion för att räkna antal aktiva skärmar: Tack, det funkade JÄTTE bra, nu har jag i alla fall ett bekymmer mindre. Bra att du anpassar programmen för flerskärmsalternativ. Det är ofta man stör sig på program som inte är anpassade för att användas i sådana miljöer.Dubbla skärmar
Är det någon som vet hur man kan se om man har dubbla skärmar kopplade till datorn, på det sätt att bilden flyter över från den ena till den andra skärmen.
Kan man ta reda på detta i sin VB kod på något sätt.
Screen funktion visar bara för en skärm.
Jag har ett program som sparar fönster possisionen och har användaren haft programmet på slav skärmen och startar datorn med master skärmen bara så är det svårt att hitta programmet för då är programfönstret possision fortfarande inne på den andra skärmen.
/JanSv: Dubbla skärmar
ThomasSv: Dubbla skärmar
Så jag skulle vilja att har man 2 skärmar då skall man kunna använda extra skärmen MEN när man bara har en så kan inte formuläret komma på extra skärmen.
Detta kan ju hända om man har en bärbar dator och kopplar in en extra skärm och har bilden över båda skärmarna.
ThomasSv: Dubbla skärmar
Sv: Dubbla skärmar
Jag gissar att du menade TwipsPerPixel, där hittade jag inte något tyvärr.Sv: Dubbla skärmar
Kolla här
http://vbnet.mvps.org/index.html?code/forms/vbidexp.htm
Hoppas att det hjälper...
/JohanSv: Dubbla skärmar
http://vbnet.mvps.org/code/core/getmonitorcount.htm
Vet inte om det var den Johan tänkte länka till här ovan kanske?Sv: Dubbla skärmar