hmm... nej inte skvaller... ;) Hej Emma! Nej var mest ute efter något i den här stilen. Någonstans där man kan läsa vad andra har för problem och hur man kan lösa det och lite allmänna diskussioner om språket. Det närmaste ärsom jag känner till är nog comp.lang.smalltalk då, men jag skall kolla mina gamla bokmärken när jag kommer hem. Hej! Hej Hmm ok.. erkännes. Det brukar ta ett tag för de flesta att komma igång och förstå tanken i språket på något vis. När jag läste det så var det nästan halva kursen som inte hann komma till "insikt" - men när man når över tröskeln slår det vilket språk som helst.. =) Vad som är utbrett och allmänt är inte nödvändigtvis det bästa, annat än att det är det som råkat bli vanligast av en eller annan anledning. Ta t ex VHS som kom att bli det totalt dominerande systemet därför att några porrvideoproducenter råkade välja det. Smalltalk
Ville höra om det är någon som känner till några bra Smalltalk-sidor?
Vill inte lägga av med min Smalltalk bara för att jag inte har möjlighet att praktisera den på jobbet. Har inte hittat några bra sidor själv nämligen.
//EmmaSv: Smalltalk
Så trevligt att kanske även du i själ och hjärta är Smalltalkare :-)
Jag jobbade för en del år sedan med Digitalks versioner, allt från
St V till Visual Smalltalk. Jag drog igång en användarförening för St V för många år sen "Smalltalk V AnvändarGruppen I Sverige" :-) Men det blev inte värst mycket aktivitet. Har senare pysslat lite med St MT men aldrig haft tillfälle att sätta mig in i det helt och hållet. Men en vacker dag blir det kanske dags att damma av kunskaperna.
När jag läser om MS kommande "dotnet" kan jag inte låta bli att tänka att det är delvis något som funnits i Smalltalk hela tiden - en virtuell maskin som kan köra vilken bytekod som hels egentligen, oavsett varifrån den kommer. Smalltalk var ju också menat som operativsystem (eller åtminstone OS-skal), det fanns tillochmed en bärbar dator för 8-9 år sen som kunde köras med ST V286 som operativsystem.
Det är synd att det inte ingår något Smalltalk i MS Visual Studio. Windows (och även OS2) är ju framtagna delvis med Smalltalk som verktyg en gång i tiden, men man har kastat ut barnet med badvattnet.
Jag har tyvärr inga aktuella websidor om Smalltalk som jag kan rekommendera, men jag skall hålla utkik. Jag är ibland inne på comp.lang.smalltalk och kikar, har du provat det? Är det nåt särskilt du söker?
- HansSv: Smalltalk
Smalltalk är nog favoritspråket av dem jag hittills testat på - mest för att det är så otroligt enkelt! Finns ju inte ett enda undantag! =D och så kan man ju verkligen göra det mesta. Jag gjorde en hel del saker i Visual Works, mest småprojekt då eftersom det var under min studietid. Skulle dock gärna fortsätta att ha koll på det.
//EmmaSv: Smalltalk
Smalltalk är underbart jämfört med andra datorspråk. Det är som att tala sitt modersmål med datorn, man kan uttrycka sig så att det man vill ha sagt går fram :-)
- HansSv: Smalltalk
http://directory.google.com/Top/Computers/Programming/Languages/Smalltalk/
Lev väl,
Tom S.Sv: Smalltalk
>Smalltalk är underbart jämfört med andra datorspråk
Det är väl därför det är så utbrett,och så många använder det ;-)
tror
SvenSv: Smalltalk
//Emma Sv: Smalltalk
VB är stort därför att det fanns många som kunde basic och fanna lättaste vägen vidare där, och att dominerande Microsoft satsat på det.
Vad hade Pascal varit idag om inte Borland köpt ett snabbt och smidigt Turbopascal av en ung dansk?
När Smalltalk kom, var det för krävande för den tidens datorer, det är först på senare år som burkarna kommit ikapp. När man programmerar i andra språk har man liksom en verktygslåda med verktyg, lite olika för olika språk. I Smalltalk har man liksom en hel järnaffär, med biträden och allt, det tar plats.
För den som inte kan programmera alls, är Smalltalk det som är lättast att lära, men för den som redan lärt sig något vanligt språk är det kanske till en början ett kortare steg in i ett annat vanligt språk än in i Smalltalk.
Det stort problem har nog varit att de som säljer de olika dialekterna har haft lite olika åsikter om hur Smalltalk skall vara, och dessutom tagit en del dåliga affärsstrategiska beslut.
Sen är det också så att Sverige är inte precis Smalltalks förlovade land. I USA finns det ganska gott om företag som utvecklar i Smalltalk.
Har man en gång haft tillfälle att jobba med Smalltalk känns andra språk ganska krångliga, och t ex som VB, förvirrande.
- Hans