Är det nån som har tips på hur man kan skriva ut mail från ett mailkonto och sedan flytta det från in-mappen till utskrivet-mappen, allt detta via kod. Med ett eget program, med Outlook, med ett annat mailprogram eller med en web-baserad mail? Grundtanken är att ha ett helt separat mailkonto för inkommande order som scannas av med bestämd intervall. De mail som finns skall skrivas ut för att sedan flyttas till arkivering. Detta för att komma ifrån den manuella hanteringen. Det du menar är alltså följande: EXAKTEMENTE ... med undantaget att jag lagrar det utskriva mailet i en lokal mapp inte på ett konto hos providern, precis som Outlook fungerar. Vad är problemet egentligen? Skriva ut mail via kod !?
Eller finns det nått klurigare sätt att hantera inkommande ordrar via mail !?Sv: Skriva ut mail via kod !?
Sv: Skriva ut mail via kod !?
Kan inte se att jag kan fixa detta med en standardapplikation utan jag får göra en egen, men vet nån en bra lösning så säg gärna till !Sv: Skriva ut mail via kod !?
Du (ditt företag) har ett mailkonto. På något sätt ansluter du till detta (via internet eller kanske något intranät?). Du laddar ner (?) alla mail som finns i inboxen (eventuellt alla mail som uppfyller något krav). Mailet skall sedan skrivas ut, och sedan skall mailet flyttas till en annan mapp på det konto du har.Sv: Skriva ut mail via kod !?
Sv: Skriva ut mail via kod !?
Om det är hur man får tag på mailen kan jag inte hjälpa dig, jag har glömt det mesta om hur man får kontakt med mail-providers.
Gäller det att skriva ut dem så får du bestämma om du skall ha formatering el. dyl. på texten. I så fall rekommenderar jag dig att öppna de via word genom vb (det finns massvis med tips här som berättar hur man gör), och sedan skriva ut dem genom word. På det sättet blir också utskrifterna lite lättare att hantera.
Om problemet är att flytta filerna är det ganska enkelt:
Const MailKat as String="c:\mail\"
Const Inbox as String="Inbox"
Const Printed as String="Printed"
Const Filer as String="*.txt"
Sub SkrivUtMail
Dim FilNamn as String
LaddaNerMail
'Vi säger att de nu är i c:\mail\Inbox FilNamn = Dir MailKat & Inbox & Filer
'FilNamn innehåller nu den första filen som hittas
Do While FilNamn <> ""
SkrivUt FilNamn 'Skriv denna själv
Shell "Move " & MailKat & Inbox & FilNamn & " " & _
MailKat & Printed
Loop
End Sub
Hoppas jag hjälpte dig med rätt del nu...
/Niklas Jansson