Hej Ämnet har varit uppe förr.Om jag minns rätt har det med Chr$(10) att göra, bör vara Chr$(13) + Chr$(10) Hej SvenPon Du kan göra en .zip fil av den och lägga upp den i Programarkivet.Låt den ligga där några dagar Så här blev min lösning.Tar in .sgml filen konverterar skickar ut den som .txtKonvertering av filer
Jag har en fil som jag försöker läsa in i en databas. Filens format gör att när jag skall läsa den som ex LineInput får jag endast en jätte lång post utan vagnreturer. Källan för filen är lite osäker men jag misstänker någon typ av Unix
Lösningen har varit att öppna filen i Wordpad (där är den helt läsbar) och spara den som .txt
Därefter läsa in den i databasen.
Är det någon som stött på motsvarande som dessutom skrivit några rader för att enkelt konvertera filen för att sedan kunna läsa in den.
/JohnSv: Konvertering av filer
dvs vbCrLF. Om du lägger upp ett kort avsnitt av orginaltexten kan jag kolla och göra en konverter.
En fråga som uppstår ,är det möjligtvis Unicode ? Dvs varje bokstav består av 2 byteSv: Konvertering av filer
Erbjudandet låter bra om att få lite hjälp. Mitt problem är att jag faktiskt inte vet hur jag bifogar filer i forumet. Kan du ge mig ett tips om detta så har jag faktiskt testfiler som jag kan sända över.
mvh
John
PS. Försökte lägga in en liten sträng här men den blev då "Snyggt" konverterad. DSSv: Konvertering av filer
sedan tar du bort den med Radera då den inte har allmänt intresse som program.Sv: Konvertering av filer
<code>
Option Explicit
Private Sub Command1_Click()
Dim Fnum As Long, i As Long
Dim splitArray() As String
Dim buffer As String
Fnum = FreeFile
Open "C:\Temp\test.sgml" For Input As #Fnum
buffer = Input$(LOF(Fnum), Fnum)
Close #Fnum
splitArray = Split(buffer, Chr$(10))
Fnum = FreeFile