Jag vill kunna söka efter gemensamma filnamn i en Listbox. Det funkar som en mindre databas men uppbyggda med .txt filer plus jpg.filer med samma namn, men där endast filändelserna är olika. >och fick denna funktionen som funkar utmärkt, men vill kunna söka på delar av sökordet m.m.. Som det nu är måste sökordet i stort sett vara komplett för att funka. OK Alltid ngt Du kan stega genom din ListBox och kolla med kommandot InStrSökfunktion i Listbox innehållande txt.filer (.txt) plus (.jpg) filer
Ex. en person som heter Åke Persson har en Åke Persson.txt plus en Åke Persson.jpg. Genom skrivning i en Textbox eller liknande ska sökningen loopa sig ner i Listbox till Åke Persson.
(Har ett äldre exempel (nedanstående kod) som jag fått av Sven med de förutsättningar av frågeställning som ställdes då.
Const LB_FINDSTRING = &H18F
Private Sub Text3_Change()
'Fånga textrad i ListBox
List1.ListIndex = SendMessage(List1.hwnd, LB_FINDSTRING, -1, _
ByVal CStr(Text3.Text))
End Sub
Ändrade lite och kompletterade till denna kod:
Private Sub CmbKolla_Click()
'Fånga textrad i ListBox
List1.ListIndex = SendMessage(List1.hWnd, LB_FINDSTRING, -1, _
ByVal CStr(Text3.text))
och fick denna funktionen som funkar utmärkt, men vill kunna söka på delar av sökordet m.m.. Som det nu är måste sökordet i stort sett vara komplett för att funka.
T.ex. Åke Persson Om jag söker på endast Pers eller son ska det också fungera .....
Dessutom när den söker ordet eller delar därav ska den scrolla eller loopa sig ner till det sökta ordet och stanna där.
Om den inte hittar sökordet bör en Msgbox tala om att det sökta ordet ej hittades. Var ska den ligga i koden.
Typ NoMatch Then
MsgBox "Finns inte!"
Fast detta funkar inte för mig.
Idé med rätt korrekt kodning
Tack på förhand
Kenneth
Nöjd Pellesoftare.Sv: Sökfunktion i Listbox innehållande txt.filer (.txt) plus (.jpg) filer
Jag tittade på win api och det går endast att matcha början av en sträng :/ Du får helt enkelt loopa dig igenom rubbet, eller ha en kopia i listboxen och arbeta i en snabb array iställetSv: Sökfunktion i Listbox innehållande txt.filer (.txt) plus (.jpg) filer
Mvh
KennethSv: Sökfunktion i Listbox innehållande txt.filer (.txt) plus (.jpg) filer
Ex String är "Sven Persson" finns Per eller per blir då
<code>
Dim ret As Long
ret = InStr("Sven Persson","per",1)
'du får reda på vilken position som "per" börjar på
</code>