Är det någon som känner till om det finns något alternativ till Visual DLL att tillgå? Den bästa DLL "makern" om man vill hålla sig till Basic dialekt är PowerBasic DLL Compiler Tack Sven! Jag skall kolla den. >en DLL skall vara "StandAlone" En Dll (Dynamik Link Library) är ett specialbyggt bibliotek med avsikt I c# ska du undvika standalone dll:er ;) För om det är standalone så är det ingen .net dll, och är det ingen .net dll så ska man försöka att se till att man får tag på en sådan istället. Jag har VB6 Enterprise SP(6) version, där finns en AvtiveX /Dll kompilator som jag Till Onkelborg Jag har också den, men det ser inte ut som att jag kan använda en ActiveX DLL från Vet ju inte riktigt var problemmet uppstår,men se till att du skickar Problemen som vi har f.n. är dels att programmet ibland hänger sig vid avslut på vissa användares datorer. detta gäller två olika dialoger som körs som exe, men de dialoger vi har som är dll-er funkar. Därför har kunden ifråga krävt att vi byter till dll. Den här frågan har ännu inte fått något svar! >Tror iofs att du inte riktigt har koll på vad DLL:er är bra till.Visual dll alternativ
(Visual DLL kan skapa en fristående dll (ef activeX) från ett VB-program)
Jag har ett VB6.exe program som körs som ett os-kommando inifrån ett prog. i ett
udda språk, men behöver köra det som en .dll istället. Men jag behöver använda typen
"IUnknown" och det ser ut som att Visual DLL inte klarar detta (Visual DLL finns bara i en
rätt gammal version)
- HansSv: Visual dll alternativ
http://www.powerbasic.com/files/pub/
Själv gör jag alla DLL:er i Delphi helt perfekt combination till VB 6.
Att göra Dll:er i Vb är sjukt en DLL skall vara "StandAlone"Sv: Visual dll alternativ
Tyvärr har jag av olika skäl varit tvungen att göra det här programmet i VB från början, och det är en mycket komplicerad sak vid det här laget, det har fått växa till sig i flera år :-)
Det alltid så när man är i terrängen - man står där man står, och det hjälper inte att man önskar att man vore på ett annat ställe där vägen till målet är mer angenäm.
Man måste leta sig fram därifrån man befinner sig.
.... Har kollat..:
Det ser inte ut som man kan stoppa in en massa komplicerad VB6 32-bit kod i PowerBASIC Dll compiler, och inte i någon annan PB-produkt heller :-(
Så jag hoppas på fler förslag
Hm... vb dll är inte standalone, .net dll är inte standalone, en dll som kräver någon form av extra hittepå t.ex. en db-drivrutin, directx etc. etc. är inte standalone, valfri win32 dll som använder något win32 api är inte standalone...
En dll <b>ska</b> inte vara standalone under windows...
>Dll:er i Vb är sjukt
Varför är det sjukt? Om nu resten av programmet är vb 6 så varför kan inte en dll också vara det?Sv: Visual dll alternativ
att lösa vissa speciella hjälpfunktioner.
En DLL skall vara StandAlone det är ju sjukt att man skall behöva bifoga en massa
andra DLL:er för att mitt specialbygge skall fungera.En DLL skall kunna användas
av de flesta program C++ C# Delphi VB mfl utan begränsningar.
Dom bästa Dll:er som finns att hämta därute är skrivna i StandAlone C .Sv: Visual dll alternativ
>Dom bästa Dll:er som finns att hämta därute är skrivna i StandAlone C .
Beror på vad de ska göra...
>En DLL skall vara StandAlone det är ju sjukt att man skall behöva bifoga en massa
andra DLL:er för att mitt specialbygge skall fungera
Det måste du ju iom. vb 6 runtime behövs till resten av din appSv: Visual dll alternativ
aldrig användt, duger den tror du. I så fall är jag sugen på att kompilera din VB 6 code
bara för att testa och som tidsfördriv.Sv: Visual dll alternativ
Vad du än skriver så tycker jag att det är fullständigt idiotiskt att bygga en egen DLL som
behöver hjälp av andra DLL:er. StandAlone är ett hedersord som fler borde ta till sig.
Hur skulle det se ut om alla API dll:er skulle behöva stöd från andra exklusivt bifogade API:er.
Tror iofs att du inte riktigt har koll på vad DLL:er är bra till.
Som du resonerar kan du lika gärna bygga en egen Class.
En DLL är egentligen inget annat än en självgående .exe som fixar vissa funktioner
och returnerar ett intelligent svar om man skickar rätt argument till den.
Ett annat ex är att du kan använd den som container som innehåller 1000 tals iconer
i bokstavs ordning. Du kan hämta dessa Iconer i alla förekommande progspråk som kan utnyttja API.
Den är universell på så sätt att man kan anropa den från de flesta förekommande progspråk.
Ex API GetDriveTyp som ligger i Kernel32.dll kan användas av alla dialekter.
Den har normalt inget grafiskt gränssnitt förutom att den ibland
lägger upp en MsgBox som meddelar fel eller About.Sv: Visual dll alternativ
det aktuella programmet. "Vanliga" dll-er funkar bra, de flesta skapade med VB+VisualDlll
men någon i en äldre version av Delphi.
Det som det gäller är en mycket komplex dialog, hittills har det fungerat bra att köra den
som en vanlig exe, men det har dykt upp ett par underliga problem som inte visar sig
om man kör exen "ensam", inte inifrån programmet. Därför ville jag prova med att köra
som dll.
Annars tack för erbjudandet, Sven!
- Hans Sv: Visual dll alternativ
alla argument ByVal eller möjligtvis som Any.
Om du skickar Arrayer så måste dom skickas ByRef.Sv: Visual dll alternativ
Ett annat helmysko fel som som dykt upp just på min dator, men inte annars, är att en fil som skall läsas in (skvensiell textfil), om den råkat få ett par rader med visst useende, läses in i oordning !!
(Vilket fick mig att tänka: "Kaos är granne med Bill Gates").
Naturligtvis tyder detta på att det är något någonstans som är odefinierat, men att hitta det i ett komplext program är inte lätt.
Finns det något sätt att göra en "vanlig" (inte activeX) dll av ett VB6 program annat än med VisualDLL???
Jodå, jag vet mycket väl vad en dll är... Och jag vet att om du skriver programmet i vb 6 så spara du dig en hel del arbeta genom att skriva en dll i samma språk som du tänker använda den i.
>Hur skulle det se ut om alla API dll:er skulle behöva stöd från andra exklusivt bifogade API:er.
? Jag skulle tippa på att det inte är särskilt onormalt? Ta t.ex. ms office, internet explorer, mozilla etc.
>En DLL är egentligen inget annat än en självgående .exe som fixar vissa funktioner
och returnerar ett intelligent svar om man skickar rätt argument till den.
Fel. Det är ingen exe. En exe-fil kan du exekvera rakt upp och ner; den har en main-metod som exekveras. En dll har du en entrypoint i (påminner om exe till viss del.) En dll kan innehålla resurser av olika slag, t.ex. menyer, ikoner, strängar etc. Den kan dessutom innehålla funktioner som kan anropas. Om jag inte säger helt fel nu så finns det definerat en funktion som alltid ligger på samma adress som retunerar namnen samt adresserna på resten av funktionerna också. Är dock inte säker på det där sista
>Den är universell på så sätt att man kan anropa den från de flesta förekommande progspråk.
m, precis som en vb 6 dll, fast det krävs mer arbete, men det går
>Ex API GetDriveTyp som ligger i Kernel32.dll kan användas av alla dialekter.
Precis som med vilken vb 6 kod som helst, bara det att det krävs mer arbete
>Den har normalt inget grafiskt gränssnitt förutom att den ibland
lägger upp en MsgBox som meddelar fel eller About.
Normalt å normalt; beror helt på vad det handlar om. Jag har stoppat in en hel del av mina program i dll:er
Till sist: Det spelar ingen roll vilket språk du använder, så länge som det finns stöd i språket för att använda dll:er så kan du använda alla dll:er (såvida du inte kör t.ex. vb 6 som har ganska dåligt stöd för sådant)