Hej jag har ett litet problem. Jag ät som sagt inte så insatt i SQl men jag behöver hjälp av nån som kan. Bygg upp din databas ut efter vilka saker du vill spara information om, säg ex. Kunder, Bildelar, Anställda, Löner Läst det du skrev man tackar.. Hjälp med SQL databas
Håller nämligen på med ett program.
Det är på detta vis att jag ska göra en Admin där man kan gå in och ändra information som står i olika Comboboxar och Listboxar. Så att man kan lägga till och ta bort saker i dem.
Andra grejen jag måste ha en lösning på det är hur man gör så att det man väljer i en av comboboxarna lägger in bara viss information i en listbox Sen ska man kunna ställa in så att listboxarna har multiselect fuktion, sen när man har valt allt så ska det läggas in i en anna form där de valda sakerna ska läggas i olika Labels. Sen där ifrån ska man ställa in en del adra saker. Sen kommer det slutliga.. Att när man valt sakerna i den sista formen som i detta fall är form2 så ska allt det flyttas till Form3 som sedan enbart ska läggas i Labels..
Nån som kan hjälpa mig, eller i alla fall ge mig förlag, eller nån länk där det finns tips eller nån tutorial på hur man löser det först och framst med SQL databasen..
// Alexander MSv: Hjälp med SQL databas
Dessa vill jag spara information om då, då kan dessa tabeller se ut som följande (lite snabbt tänkt):
Tabell: Kunder
-----------------------------------------------------------------------------
KundID | fnamn | enamn | gatuadress | postnr | postadress | land
Tabell: Bildelar
ArtikelID | namn | beskrivning | pris | antal
Tabell: Anställda
JobbID | LoneID | fnamn | enamn | anstalld | telenr
Tabell: Löner
LoneID | summa | ob
Som korta exempel.
SQL handlar om frågor som man gör mot en databas, t ex. SQL Server, MySQL, Ms Access, Oracle osv. Det känns som att större delen av de du har beskrivit handlar om att hur gör man en Visual Basic Form som uträttar detta som du söker och desto mindre med självaste SQLn.
Det du gör är att du anropar din SQL-databas, sedan kommer din VB-kod där du kommer att baka in SQL i form av olika kommandon liksom detta för att läsa ut från tabellen löner för att se vilka lönenivåer som finns.
[SQL-KOD]
SELECT summa, ob FROM Löner
Om jag nu inte missuppfattat allt! ;)Sv: Hjälp med SQL databas
Har pratat lite med Pelle och han sa att jag bör i första han förstå hur Access funkar.
Vet att man gör tabeller. Men Om man ska ha en tabell där det ska finnas 10 Mobilmärken tex.
Sedan när man väljer en så ska det ploppa upp alla modeller i en annan tabell eller vad det nu blir.
I slut ändan ska allt läggas in i VB..
Då ska det vara comboboxar och listboxar som databasen ska jobba ihop med...
Sedan ska det finnas en Admin hur gör man en sådan?