Hej! ?? Skulle min förklaring vara krångligare än din, Niklas? I samband med detta . Hur tusan är det nu man skriver och räknar 10 Log i VB >Skulle min förklaring [...] ? Så var det. Nej det finns bara Log(x) som i Vb returnerar den naturliga logaritmen Att konstanten Pi = 3.14159....... kan jag omfatta utan problem men ! Har ju absolut inget med ursprungtråden att göra, men ett vanligt sätt att se det är mha derivata. <b>Om vi harInversen för en Logaritm
Hur gör man för att räkna ut inversen för en logaritm?! (i VB)
// FredrikSv: Inversen för en Logaritm
Lite väl krånglig förklaring?
Alltså... det lättaste sättet att se det borde väl vara att logaritmen är inversen till exponentialfunktionen, och därmed tvärtom.
Så det du använder är e^x, men jag är inte helt säker på att det finns en vettig e i VB.
Lösningen är annars:
Const e As Double = 2,718281828
svar = e ^ xSv: Inversen för en Logaritm
<b>Alltså... det lättaste sättet att se det borde väl vara att logaritmen är inversen till exponentialfunktionen, och därmed tvärtom.</b>
Det var ju precis det jag skrev:
<b>y = Log(x) om och endast om Exp(y) = x</b>
Dessutom talar jag om vilken funktion han skall använda, nämligen Exp. Det gör inte du.Sv: Inversen för en Logaritm
Sv: Inversen för en Logaritm
Släpper den diskussionen direkt. Nu har han två förklaringar att välja på.
SvenPon:
Finns det ingen Log10?
Annars är det bara att använda log(x)/log(10).Sv: Inversen för en Logaritm
så man får göra enl ditt exempel när man räknar 10 Log.Sv: Inversen för en Logaritm
varför den naturliga logaritmen blivit 2.718282 har jag aldrig förstått eller brytt min hjärna med.
Så "voffor är detta på detta viset ?"Sv: Inversen för en Logaritm
Om vi har
f(x)=f'(x)
Så får man f(x)=e^x.
e=2.718... är det enda tal som uppfyller detta. (sen kan man ju naturligtvis gå till definitionen (1+1/n)^n, osv.)
Sen har just e massvis av egenskaper. Naturliga logaritmen är närmast att betrakta som en följd av e:s egenskaper.Sv: Inversen för en Logaritm
f(x)=f'(x)
Så får man f(x)=e^x. </b>
En liten rättelse:
Om vi har f(x) = f'(x) för alla x så är f(x) = C e^x för någon konstant C.
Har vi dessutom villkoret f(0) = 1, så är C = 1.