Jag har en dialog med bla några Image-controler som skall passa ihop intill varandra. Har utvecklat i W95. Dom har fått sina givna storlekar och placeringar i twips. När man kör programmet i W2000 är skalan på alltsamman annorlunda, och bilderna passar inte längre ihop. Hej Teckenstorleken hjälper mig nog inte. Jag gör ju inte programmet för eget bruk, det finns en skock användare som kan få ha lov att ställa in vilken teckenstorlek som helst som dom själva vill ha!!! Hej Sven, jag tror du förstått min fråga fel. Och dessutom glömde jag påpeka att övergång till pixel i st f twips inte hjälpte - det blev fel storleksförhållanden i W2000 iallafall. Hej Tack! Jag har kollat med annan upplösning i W95, både större och mindre. Hej Sven, jag tror du glömt vad frågan var i början, och har läst lite slarvigt. Hej Jag har stretch = false Hej Hej Sven (/ DIXI / DS)!Image control i W95 / W2k
Är det nån som vet hur jag skulle gjort för att det skulle funkat?
Jag försökte använda pixel istället, men dialogen är mycket stor och komplex, med massor a controls, och jag fick en massa fel när jag bytte till pixel.
- HansSv: Image control i W95 / W2k
Kolla så du inte har ändrat till personlig teckenstorlek
i Kontrollpanelen.Bör vara små teckensnitt 96 dpi
Då får du 15 twips/pixel
Kolla Label1 = Screen.TwipsPerPixelX , skall normalt bli 15
SvenSv: Image control i W95 / W2k
Då får du ta in Formarna i tex Word eller WordPad
och på något listigt vis ändra med ersätta till Pixel
mvh
SvenSv: Image control i W95 / W2k
Finns det inte någon som vet varför VB funkar olika i W95/98 och W2000 vad gäller storlek på controller???
>Finns det inte någon som vet varför VB funkar olika i W95/98 och >W2000 vad gäller storlek på controller???
Dom funkar inte olika ,Det måste vara du som missat något
i din kodning.Tex har du gjort programmet i 1024*768
Användaren kör i 800*600.
Vad får du för värde när du kör Label1 = Screen.TwipsPerPixelX ?
DSSv: Image control i W95 / W2k
Jag har gjort det i 1024*768 och provat i 800*600, men
den aktuella användaren kör i ännu högre upplösning.
Vad skulle jag ha gjort för att det skall funka lika i alla upplösningar?
Mitt problem har inget med upplösningen att göra, det ser lika snyggt ut vilken jag än använder i W95.
Det är något annat som skiljer!!!!
Så länge programmet inte använder Form som använder
fullskärm så kan det funka.
Men det säger sig själv om du gjort programmet i 1024...
och användaren kör 800... så räcker inte skärmen till om
Formen skall presenteras som fullskärm.
Detta har inte med Win95 eller 2000 att göra
DS
Nog om dettaSv: Image control i W95 / W2k
Det hela funkar utmärkt i alla upplösningar under W95, det är när det hamnar i W2000 som det inte funkar, oavsett upplösning.
Det ser inte ut som om du har något svar på detta.
Finns det någon annan??
Nej jag har inte glömt grundfrågan och hävdar att svaret
ligger i något av det jag skrivit härovan.
Plus att du har satt dina imager till Stretch = False
Eller ? True hur blir det ? Kolla Stretch propertie
DIXISv: Image control i W95 / W2k
Antagligen har jag inte lyckats uttrycka mig tydligt nog om frågan eftersom jag fått så underliga svar. Jag får försöka igen vid ett senare tillfälle, skall se om jag kan få tillfälle att köra utvecklingsmiljön i W2000
Fö tycker jag att du intar en arrogant attityd när man försöker
hjälpa dig .Gå och lägg dig och lös problemet själv.
DIXISv: Image control i W95 / W2k
>Fö tycker jag att du intar en arrogant attityd när man försöker hjälpa dig .
Jag är ledsen om det verkat så, jag blev stressad av att inte kunna undersöka problemet riktigt. Nu har jag haft till fälle att prova lite till och se resultatet i W2000.
Du har rätt i att stretch = true på sätt och vis rättar problemet, men mina bitmappar funkar inte bra att skalas om på det viset.
Faktum kvarstår att panelen får en annan storlek i W2000, jag måste hitta ett sätt att låsa storleken på den.
>Gå och lägg dig och lös problemet själv.
Ja, det var ju det jag skrev i mitt förra inlägg att jag skulle göra :-)
Nu lämnar vi detta ärendendet i fred, vänder oss på andra sidan och somnar om! :-)
- Hans