Har ett gammalt lurigt problem som jag fuskat mig förbi tidigare men som troligen finns en mycket bra lösning till. Du menar alltså om du använder den här koden: Inte hos mig heller nu. Hittade orsaken men inte bra lösning Nja, inte flagga, har nog ett altenativ där jag känner av om det är en "-- Välj nedan --" rad som kom in och då skippar jag aktiviteter eftersom jag inte vill göra något då samt att det är denna rad som skall visas default.Combobox click
När ska välja något ur en combobox använder jag händelsen när man clickar i den.
(fungerar bra)
Men när jag fyller den med data så aktiveras "click" för vare post som läggs dit
combobox.additem genererar händelsen "click"
Nu har jag fuskat och satt en flagga som stänger av koden i combobox_click under tiden jag fyller den och släpper flaggan när jag fyllt klart. Inte snygg lösning.
Hur borde jag göra? Sv: Combobox click
<code>
Private Sub Form_Load()
For i = 0 To 10
Combo1.AddItem "Test " & i
Next
End Sub
Private Sub Combo1_Click()
List1.AddItem Combo1.List(Combo1.ListIndex)
End Sub
</code>
så kommer alla poster som lagts till i comboboxen, läggas till i listboxen också?
För så blir det inte hos mig.
/MickeSv: Combobox click
Har inte kollat på senaste halvåret om det går utan och därför alltid haft med flagga som förhindrar oönskad händelse "click" vid .additem
Kan det bero på någon uppdatering av vb eller os ?
Inte kul med problem som "löser sig av sig själv" utan att man vet om de kommer funka senare.Sv: Combobox click
Orsak till "click"
.cmbArtikel.ListIndex = 0
Alltså jag vill visa första raden i combon men helst utan att generera "click"
alltså inte aktivera det som händer vid click utan visa texten i combon som första alternativet
Där har jag texten "-- Välj nedan --" vilken skall synas i combon men ej generera "click"Sv: Combobox click