Finns det något sätt jag kan göra en .bmp till .gif och 1024x768 > 800x600? Varför skriva ett sånt program själv i Visual Basic? Hade tänkt göra ett program där man kunde se den andras dator skärm genom att den tar screenshots och skickar över men eftersom bilderna blir 2.5 mb stora blir det lite trögt. är irfanview freeware? Kolla i programarkivet, finns en ocx där som klarar att göra en bmp till gif, hur man skalar bilden har jag ingen aning om. >Vill du istället göra bilden till jpg så kan du kolla här: Jag tänkte att han kanske ville göra bilden mindre utan att använda en ocx, och eftersom jag visste att det fanns en class för det så gav jag det förslaget också.Komprimera bilder.
Sv: Komprimera bilder.
Använd ett färdigt program som t.ex. irfanview.com.
Om du vill göra det inifrån ett program kan du väl göra nåt i stil med
Shell "irfanview.exe " & bmpFile & " /resample=(800,600) /convert=" & gifFileSv: Komprimera bilder.
Sv: Komprimera bilder.
Vill du istället göra bilden till jpg så kan du kolla här: http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=50065&lngWId=1
/MickeSv: Komprimera bilder.
Varför skulle man vilja göra om en datorbild till jpg? Det finns ju speciella format för datorbilder som png & gif.
jpg är ju utvecklat för att komprimera fototgrafier och "naturliga" bilder där färgförändringarna mellan intilliggande pixlar är små. En datorbild är ju oftast precis tvärtom med skarpa kontraster.
Fick häromdagen en logo från ett företag som ursprungligen bestod av tre färger (svart, rött och vit bakgrund) men där någon hade komprimerat med jpg så att den nu bestod av ~25000 färger. Att försöka göra en liten bitmap av det är ju nästan omöjligt.Sv: Komprimera bilder.
/Micke