Hej. Har ett litet problem.. Så djä.. mycket "bullskit" man skall läsa ! Njae, det kanske inte är speciellt enkelt, men det är ju omöjligt att förstå vad som frågas efter. Okej.. Men ska jag var arlig så är det ju fucking omöjligt att skriva så att nån fattar.. Det är det att jag inte kan, det är bara så att det är bökigt att formulera sig med TEXT.. Nu blev det tydligare. Aa Presic du har fatta helt rätt.. Men om man skriver form2.label1.caption = list2.list(X) Allt tänker jag inte lösa för dig, det var därför jag skrev "testa Form2.Label1.Caption="a" " Okej... Ska prova.. Men det jag undrar, eftersom att det som ska finnas i comboboxen ska ju hämtas från en databas, en tabell alltså. sen när man trycker på en av flera som det finns att välja mellan ska man ju få upp det som ligger under det "Bilmärket" i listboxen. hur löser man det... Kom att tänka på en sak.Knappar & ...(läs)
Om jag har en listbox och i den så visas olika saker från en databas, och så vill jag att när man dubbel klickar på dett man väljer ska läggas in i en annan form i en Label låt säga Form2.
Och beroende på hur många gånger man klickar ska den lägga till en textbox i samma "form2"..
Sedan när man trycker på en knapp i form1 ska det man valt som nu ska ligga i form2 visas.
Alltså Det man valt i form1 i de olika listboxarna ska visas i labels i form2 där det ockås ska finnas textboxar och i dem ska man skriva siffror. sedan när man skrivit in siffrorna ska man trycka på en annan knapp då det ska lägga in allt igen plus att den ska lägga in siffrorna man skrivit i labels.
När man dubbleklickat på sakerna i form1 måste dom då finnas sparade på nått sätt då?
För det är inte förns man trycker på knappen i form1 man ska vad man valt..Sv: Knappar & ...(läs)
Skriv i nybörjare om du skall få ett seriöst svar.Sv: Knappar & ...(läs)
Alexander: Du får nog ta och omformulera dig lite, det där var helt osammanhängande.Sv: Knappar & ...(l
Kan försöka en gång till:
Jag har en databas som jag har gjort i Access så igentligen ska jag väll skriva detta i Access forumet.
(VB)
Så här ligger det till. Jag har 2st former i VB, form1 och form2.
x I form1 finns det ett antal comboboxar och listboxar, En av comboboxarna ska
visa information från databasen, Asså den ska visa Tabell1.
x när man väljer "bilmärke" i combobox1 ska den visa det bilmärkets modeller i
listbox1 och tillbehör i listbox2. (tillbehören till bilmärket ligger i samma databas)
När man sedan dubbelklickar på det man fått fram i listbox1 och listbox2. Ska
det läggas in i en LABEL i en annan form. som heter FORM2. Alltså det som står i lisboxarna.
Till exempel om man dubbelklickar på "Snor i näsan" ska det läggas i label1 osv. I EN ANNAN FORM.
Sedan när man TRYCKER på en knapp som man har gjort i samma form som dessa listboxar ligger i så ska den visa allt man valt i en annan form..
Alltså allt man har tryckt på ska visas i en annan form..
FÖRSTÅR DU HUR JAG MENAR EFTERSOM JAG SKRIVER SOM EN KRÅKA::??Sv: Knappar & ...(l
Alltså:
1. När du dubbelklickar i en viss listbox så vill du göra något i en annan form. Jag antar att du vet hur den ska reagera på dubbelklick?
Då skriver du bara nånting i stil med Form2.Label1.Caption = List2.List(x).
Testa med
Form2.Label1.Caption = "A" till att börja med.
2. När du klickar på en knapp så vill du visa den andra formen?
Du vill alltså ha den osynlig fram tills dess att du trycker på knappen?
Nåväl, då sätter du Form2.Show i knappen.
När du vill dölja den använder du Form2.Hide, och om du vill ta bort den (vilket du bör göra sist, men som även kan vara praktiskt under tiden) skriver du Unload Form2Sv: Knappar & ...(l
Kommer det va så att när man dubbelklickar på en sak i listboxen att det som står där hammnar i label1?
Efter som att det finns flera olika saker att välja mellan.
Form2.Label1.Caption = "A" vart ska det andvändas? och när..
Det man väljer "blimärke" i comboboxarna, ska man ju få fram
modellerna i en listbox.. Allt detta ligger ju i olika tabeller i en databas.
hur kopplar man ihop databasen med VB??
När allt man har valt hammnat i form2, så ska det som står i det olika labels hammna i en till form där det sedan ska skrivas ut. hur ska man göra då?
IF label1.text="det som ligger i label i form2" then form3.label1="label1"..
Eller jag vet inte..
Sen ska allt det skrivas ut med ett knapptryck.. Kan man göra en form3.printme eller vad egenskapen heter.. Det kommer ju ligga bilder i form3 ochså..
Dels att form2 ska man ju skriva in text i texboxar det ska också hammna i form3 i en label..
Förstår du hur jag menar??Sv: Knappar & ...(l
Börja med att göra så, sen får du lista ut hur man får fram vilken man klickat på etc.Sv: Knappar & ...(l
Vet att man ska göra en Modul och sedan skriva in string as public.. bla bla bla...
Eller nått..
Behöver ju en lösning på det också eller en början till en lösning.. i alla fall..Sv: Knappar & ...(l
Om man väljer samma sak igen i listboxen ska ju den hammna i en ny label i form2.
Sedan när man väljer olika ska det ju hammna i två olika där med..
Provade med att skriva Form2.label1.caption = list1.list(x) Det funkade
Då la den till det man klickade på i labelen i form2. men om man lägger in en till sak i listboxen och väljer den så händer igent, då står det kvar det man valde innnan, det ska det ju göra... Fast om man klickar på en ny ska ju det läggas i en annan label även om det är samma sak man väljer..