Hur man för att sortera namn i bokstavsordning i en DBGrid Du måste då svara på om DBGriden är bunden eller obunden Jo, den är bunden till Accessdatabas Den skall vara DataMode = 0 (noll) Dvs Bound , motsatsen är 1 UnBound Nej mittåt så var det inte ,funderar på problemmet man får trixa med Index Stand By Om det är en tabell som är din datakälla: Data1 är länkad till Access Vilken kod använder du för att binda data till kontrollerna? Private Sub Fornamn_Change() Så om jag förstår saken rätt har du en osorterad tabell som du stegar igen om och letar efter träffar i? Man är ju en nybörjare men programet fungerar Du har länkat till en fråga i Access?Sortera namn i bokstavsordning
Efterhand som jag matar in blir där oordningSv: Sortera namn i bokstavsordning
Om den är bunden tex till en Accessdatabas så är det den som står för sorteringen.
Återkom så kan Vi reda ut detta. Det går klart att få det sorterat som du vill.
Ser att du är från Trelleborg samma här Västra skolan 1954 Stockholm sedan 1960.Sv: Sortera namn i bokstavsordning
Hur gör jag då ?
DBGrid'en är 0 OBound .
Är det fel ?
Hur har du klarat att lämna palmernas stad ?
Du har nog varit i kontakt med mig andra gånger på detta forum.Sv: Sortera namn i bokstavsordning
Då kommer den att bli sorterad som du har valt i Accessdatabasen.
Välj att sortera databasen efter Namn så blir det rätt.Sv: Sortera namn i bokstavsordning
Sv: Sortera namn i bokstavsordning
Plocka över tabelldatan till en fråga och ange hur den ska sorteras. Använd sedan frågan som datakälla.
Du nämner inte om du matar in i webbgränssnitt och på samma sida som griden?
Det krävs ju att förändringarna återspeglas och för att åstadkomma det så kanske du måste ladda om sidan i visst givet läge (efter inmatning)?
/AnnSv: Sortera namn i bokstavsordning
DBGrid1 är länkad till Data1 ( två fält, förnamn och efternamn )
Textruta 1 är länkad till Data1 Förnamn (inmatning)
Textruta 2 är länkad till Data1 efternamnamn (inmatning)
Textruta 3 är länkad till DBGrid1 Förnamn (Sökning)
Textruta 4 är länkad till DBGrid1 Efternamn (Sökning)
Sökning:
Private Sub Text1_Change()
Text1 = StrConv(Text1, vbProperCase)
For i = 1 To 300
If txtForForsta.Text = Text1.Text Or txtForAndra.Text = Text1.Text Or txtForTredje.Text = Text1.Text Or txtForFjarde.Text = Text1.Text Or txtForFemte.Text = Text1.Text Then
GoTo 100
End If
If txtForForsta.Text <> Text1.Text Or txtForAndra.Text <> Text1.Text Or txtForTredje.Text <> Text1.Text Or txtForFjarde.Text <> Text1.Text Or txtForFemte.Text <> Text1.Text Then
If Not Data1.Recordset.EOF Then
Data1.Recordset.MoveNext
End If
End If
If txtForForsta.Text = "" Then
If Data1.Recordset.EOF Then
Data1.Recordset.MoveFirst
End If
End If
100
Next i
End Sub
Allt detta fungera utan det minsta problem
Men, jag vill sortera så att Andersson kommer före Bengtsson exempelvis
Det är problemet !Sv: Sortera namn i bokstavsordning
End Sub
Private Sub DBGrid1_Click()
End Sub
Private Sub Data1_Validate(Action As Integer, Save As Integer)
End Sub
/janneSv: Sortera namn i bokstavsordning
Då bör du ju plocka ut data sorterat före du börjar leta.
Men jag har lite svårt att tänka mig in i hur du byggt upp det hela så förtydliga gärna om jag missförstått.
Titta in på :
http://jan.andersson.just.nu program
och se hur programet ser utSv: Sortera namn i bokstavsordning
Du kan välja att sortera frågor i designläget.
/Ann