Miljö: Visual Basic 6 Pro SP6 Hej! Detta inlägg visar hur du kan byta ut text i ett Worddokument. Kan vara en lösning för dig då du kan skapa en Word blankett som du sedan byter ut fält mot din text. Ett mer beskrivande exempel på samma tema som Rolands: http://www.pellesoft.se/area/articles/article.aspx?artid=706 Jag tackar er djupt :) som det ser ut så är problemet löst, men det väcker ju tyvärr ett nytt problem... vad händer om användaren inte har word installerat, då kan jag ju inte lägga en referens, eller? Då finns alltid möjligheten att skapa utskriften direkt med Visual Basic. Givetvis en del kodning men du kan då helt själv styra utskriften och är inte beroende av att användaren måste ha Word. Om det är en accessdatabas och du har tillgång till verktyg för att packa med Access runtime så kan du använda dig av rapporter i Access. okey, jag har även funderat på en annan lösning, har dock inte provat med det ännu. Men enligt min teori bör det fungera. Varför inte låta användaren se den? Och kunna avbryta om ngt blivit fel? man kan ju lägga in det som ett alternativ för användaren. om du bara spottar ut utskrifter så går det ju åt fler träd. Kanske marginellt i sammanhanget. hmm jo det är sant, jag lägger in ett alternativ för att granska utskriften, kanske kan få mitt program Miljömärkt ;-)Utskrift efter mall
Jag undrar hur man skall gå till väga för att skriva ut en A4 sida där jag lägger in text dynamiskt efter en mall.
Idén är att skapa ett program som skriver ut Fakturor med information från en databas,
och fakturan får ju inte se ut hur som helst, så jag undrar om det finns någon möjlighet att lägga in informationen i en mall som t.ex. skapad i Word.
Har ni några andra idéer och lösningar på mitt problem så är ni välkommna. Så länge ni berättar hur jag ska gå vill väga =)
Tack på förhand!Sv: Utskrift efter mall
Med lite kodande kan du:
Exportera värden till textfil. Är det Accessdatabas kan du använda den som datakälla.
Det kan ändå vara enklare att exportera allt som ska skrivas ut. Lite beroende på hur mkt kod du vill skriva.
Starta och göra en kopplad utskrift i Word.
Alternativt att användaren själv hanterar Wordbiten. Tycker det är mer användarvänligt om de slipper.
Att berätta hur du ska göra kan jag tyvärr inte bistå med eftersom jag inte har ngt på lager för detta, även om jag själv tänkt ett antal ggr att jag skulle fixa iordning något dylikt.
Dock kan jag säkert hjälpa dig med puzzelbitar så om du vill ställa frågor är det ok.
*********************************************************************************
Edit: du kan lägga in ett makro i autonew/-open som kopplar till nytt dokumentet automatiskt. Och stänger huvuddokumentet. Förutsättning: samma sökväg/namn och format på textfilen. (kan givetvis kodas för förändring). Förmodar att du vill ha okänt antal fakturaposter - glöm inte att lägga in "nästa post" i kopplingsinstruktionerna.
/AnnSv: Utskrift efter mall
http://www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=7601Sv: Utskrift efter mall
/JohanSv: Utskrift efter mall
Egentligen är det ju bara att lägga till Microsoft Word i Kravlistan för att programmet skall fungera, men det vore ju bättre om mitt program inte är beroende av något annat program.Sv: Utskrift efter mall
Sv: Utskrift efter mall
Min Teori är följande:
Jag lägger till shdocvw.dll ( Microsoft Internet Control, Webbrowser) och gör den dold.
Steg 1
Jag låter mitt program generera en Html sida med all information
Steg 2
Jag öppnar Htmlsidan i webbrowsern ( fortfarande dolt )
Steg 3
Skriver ut Html sidan
Jag vet om att detta är ingen snygg lösning, men det borde ju fungera?
och Internet Explorer finns ju på alla Windows datorer ( eller iallafall på de flesta )Sv: Utskrift efter mall
*kramar träd*
kramar träd?... är du vilsen?... eller har jag missat något? =)Sv: Utskrift efter mall
:-)Sv: Utskrift efter mall