Hejsan hej! Det är så att jag har en txt-fil som innehåller massa tecken. När jag öppnar filen med editpad pro och tittar med Hex editorn så ser jag att den vissar "00" på okända tecken. Men när jag läser in filen på visualbasic med följande kod så ignoreras okända tecken. Dvs att längden på text ändras inne i visualbasic. Finns det nåt annat sätt att läsa in filen så att man får in alla tecken? Jag läser in filen på detta sättet: Du kan ju kolla härunder på ocr frågan där ser du hur man hanterer Line Input. OK, jag har testat nu med följande kod: tusan också, efter inklistringen av stängen ôø!×sà+ño® LKN så har tecknet för "00" blivit till en "20". Dvs ett mellanslag.... Läs in filen i Binary Access Read och Get istället. Frågan är vad förväntar du dig det egentligen skall stå i din TextBox. ? Tack för tipset! Det löste sig, alla tecken, även dem okända, lästes in helt korrekt =)Problem med att läsa in okända tecken från en txt-fil till vb
dim ReadFile as String
dim strTemp as string
Open List1.List(i) For Binary Access Read As #1
While Not EOF(1)
Line Input #1, strTemp
ReadFile = ReadFile & strTemp
Wend
Close #1
Next
Hoppas att det finns nån som kan hjälpa mig =)
MVH
TonySv: Problem med att läsa in okända tecken från en txt-fil till vb
Man använder inte Line Input tillsammans med Binary.Börja med att justera enl OCR tråden och återkom.Sv: Problem med att läsa in okända tecken från en txt-fil till vb
Open List1.List(i) For Input As #1
While Not EOF(1)
Line Input #1, strTemp
ReadFile = ReadFile & strTemp
Wend
Close #1
Next
Och det är samma fel, den läser inte in dem okända tecknen.
Ta denna sträng och släng in den i en txt-fil, försök sedan att läsa av den inne i VB, du kommer att märka att vb missar en tecken.
ôø!×sà+ño® LKN ---> 16 tecken
Om man konverterar denna sträng till HEX så kommer den att se ut så:
F4 F8 21 9D D7 90 73 E0 2B F1 6F AE 00 4C 4B 4E ---> 16 tecken i HEX format
Tecknet "00" uppfattas inte av VB. Denna tecken, "00", dyker upp lite här o där så man vet aldrig exakt var den hamnar. Finns det inte nåt bra sätt att få VB läsa med det? Vet inte riktig hur jag ska lösa detta.
Jag har läst igenom OCR-inlägget, behöver nog mera tips för att kunna klara mig.
MVH
vet inte hur jag ska kunna förklara för er bättre var problemet ligger.
Jag kan bara säga att varken VB eller "Kopiera/klistra in" läser rätt från filen.
Finns det några förslag så är det bara att slänga dem på mig :P
MVH
ThomasSv: Problem med att läsa in okända tecken från en txt-fil till vb
Det blir som Thomas skriver For Binary As och Get som gäller.
Dom som visas med fyrkant har inte något tecken tilldelat. Sv: Problem med att läsa in okända tecken från en txt-fil till vb
MVH
Tony