Hur tar man reda på vilket ip nr man har mot internet, asså det dynamiska ip nret som tilldelas av isp:n.... (det bähöver ju inte vara dynamiskt men de flästa har väll det) Hej Jag tror att man kan använda sig av metoden Bind för att knyta Winsock kontrollen till en specifik port eller IP Det jag vill kunna göra är att lista alla IP-nr, t.ex om man har 2 st nätverks kort och sedan en ras anslutning mot internetr så har man 3 ipnr... Detta har diskuterats tidigare, men sökfunktionen krånglar lite för mig, verkar bli timeout eller något så jag får inte fram det nu =(IP nr?
Och det jag frågar efter är koden för att få fram det och inget annat.Sv: IP nr?
Släng in en Winsock kontroll och använd dig av egenskapen LocalIP. Lägg till en textruta och skriv följande kod och starta sedan programet.
Text1.Text = Winsock1.LocalIP
Nu har du din dynamiskt tilldelade IP adress i textrutan. Du kan kolla genom att köra IpConfig i ett dosfönster
FreddeSv: IP nr?
ex Winsock1.Bind Portnummer, Ipadress
portnummret 0 används oftast när kontakt skall etableras dynamiskt och så är ju fallet när man kopplar upp sig till internet. Sv: IP nr?
Det är det jag vill veta hur man listar alla ip-nr...Sv: IP nr?
/Johan