Jag sätter en timer på interval 1000 och uppdaterar en räknare med 1 för varje intervall. Nu vill jag ha en annan räknare som går 5 gånger snabare och satte en ny räknare med interval 200. Den gick inte 5 gånger snabbare utan jag måste sätta interval på ungefär 165 för att det skall någorlunda bra. Det är en rätt stor skillnad som jag undrar vad den beror på. Timer triggar av ett meddelande till fönstrets meddeland kö. Eftersom det kan ligga meddelanden innan WM_TIMER behandlas dessa först. Vilket dröjer lite. Om du vill ta tiden bör du ej gå till väga så att du räknar antalet Timer event som inträffar. Utan räknar hur lång tid som passerat sedan tidtagningen startat. Exempel: Jag vill göra en tid som går som vanligt. Alltså sekunder tickar fram från noll i en label. Parallellet skall en annan tid gå 5 gånger snabbare. Problemet är att jag vill inte gå med intervall på 5 utan varje siffra skall synas även på den snabba tiden. den timern uppdateras 18.2ggr/s, när det blir fel så där beror det kanske på att det inte synkas inhop riktigtEn femtedels sekund
Sv: En femtedels sekund
Option Explicit
Private mStartTime As Single
Private Sub Form_Load()
mStartTime = Timer
End Sub
Private Sub Timer1_Timer()
Label1.Caption = CStr(Timer - mStartTime)
Refresh
End SubSv: En femtedels sekund
Sv: En femtedels sekund
/daniel