Sitter och testar och söker i forumet hur man fyller ett mail med data utan att skicka det. Nedanstående kod funkar men den skickar direkt, jag vill ha upp det i ett mail och sen välja fler adresser det skall skickas till. Tar jag bort .send så händer ju ingenting likaså om jag inte fyller på någon adress. Du får ta bort .Send som du har gjort tidigare Gör jag det så får jag ju fortfarande inte upp outlookrutan (Nytt mail) där jag kan välja adresser. Det är i ett nytt mail i outlook jag vill ha uppgifterna så man där kan välja vem man skall skicka till. Hur gör jag för att få upp den rutan med mina uppgifter? Jag skulle alltså vilja att när jag trycker på en knapp så öppnas ett nytt mail i outlook med den data jag vill ha i mailet ifyllt. Sen väljer jag vilka som skall ha mailet och trycker på skicka knappen i outlook. Du måste visa mailets Inspector: Det var det jag trodde, för en som kan var det enkelt. Det blev precis som jag ville ha det, helt perfekt.Fyll ett mail med data i outlook utan att skicka
Private Sub Command1_Click()
Dim objOutlook As Object
Dim objOutlookMsg As Object
Set objOutlook = CreateObject("Outlook.Application")
Set objOutlookMsg = objOutlook.CreateItem(0)
With objOutlookMsg
.To = Text1.Text
.Subject = Text2.Text
.Body = Text3.Text & " " & Text4.Text
.Send
End With
Set objOutlookMsg = Nothing
Set objOutlook = Nothing
End Sub
Hur jag än gör så får jag det inte till att fungera, men för en van programmerare är det säkert jätte enkelt.
/BosseSv: Fyll ett mail med data i outlook utan att skicka
men du måste även ta bort
Set objOutlook = Nothing
Dessa två rader gör att du tar bort objektet, och alla inmatningar till objektet du har gjort tidigare försvinner.
Du får lägga dessa två rader på ett mer lämpligt ställe t.ex i koden för en knapp där du väljer att skicka mailet.
Men detta kräver att du måste skapa objektet utanför din Sub ( Command1_Click() )Sv: Fyll ett mail med data i outlook utan att skicka
Sv: Fyll ett mail med data i outlook utan att skicka
Sv: Fyll ett mail med data i outlook utan att skicka
<code>
Private Sub Command1_Click()
Dim objOutlook As Object
Dim objOutlookMsg As Object
Set objOutlook = CreateObject("Outlook.Application")
Set objOutlookMsg = objOutlook.CreateItem(0)
With objOutlookMsg
.To = Text1.Text
.Subject = Text2.Text
.Body = Text3.Text & " " & Text4.Text
.GetInspector.Display
End With
Set objOutlook = Nothing
End Sub
</code>Sv: Fyll ett mail med data i outlook utan att skicka
Tack så hemskt mycket
/Bosse