Jag har en hård nöt att knäcka.. Om du kan garantera att det bara kommer finnas en instans av din klass, kan du helt enkelt lagra en referens till denna i en global variabel, sedan anropa någon lämplig funktion hos klassen från din BAS modul, som i sin tur triggar händelsen. Tack så mycket. Jag har prövat din lösning men det uppstår ett problem:AdressOf
Jag har en dll som har en Class. När man har instansierat denna klass, finns där funktioner och händelser för att mottaga och skicka meddelanden till andra program(använder subclassing). En funktion; transmit, skickar information. Och händelsen DataRecieved utlöses om data skickas till klassen. Problemet är att AdressOf som används på WindowsProc funktion inte kan ligga i klassen utan måste ligga i en modul. Det samma gäller WindowProc. Detta ger ett problem: Ifrån WindowProc vill jag utlösa händelsen Datarecieved när data mottags. I och med att händelsen bara kan ligga i klassen så går inte detta. Vad ska jag göra ? Inte ens min VB-lärare har ett bra svar på detta.
Tack för att ni orkade läsa igenom denna uppsatsen.. tacksam för svar
mvh FransSv: AdressOf
Annars finns det lite mer bökiga lösningar. Om du kan få tag på augusti numret av VBPJ finns det en artikel av Matthew Curland där om just detta. Du kan även läsa om det i hans bok Advanced Visual Basic 6.
MSSv: AdressOf
I min modul har jag
Dim vClass as minClass
Sub Main
vclass = '// här blir det fel, jag kan inte specifera min class eller
'projekt utan att använda "new".
End sub
Jag måste 'setta' den på ngt vis, eller hur? Iaf, om jag inte gör det så står där "Object or with block variable not set".
mvh Frans