Hej, Detta har Vi resonerat om många gånger här på Forumet. För mdac gör du helt enkelt så att du skickar med installationsprogrammet för det ;) Nu ä jag inte helt insatt i det hela eftersom att jag inte skriver några applikationer som går mot oledb-saker men jag minns iaf. att du ska skicka med ett helt installationsprogram ;) Om du enbart jobbar i Access så behöver du inte blanda in MDAC överhuvudtaget. Problemet är att olika versioner av Windows skall ha olika MDAC-versioner. Men visst, det är definitivt ett alternativ. Nja är det verkligen så ? Om du kör med senaste versionen så skall det funka överallt. Och min är det inte ;)Vilka installationsfiler behövs
har skapat ett program i VB6. För att skapa installationsfilerna kör jag P&D wizard och skapar först en DEP-fil. Alla filer som listas har tagits med i installationen. För övrigt kör jag detta på en "ren" NT4-installation, utan office m.m., bara Visual Studio.
Nu till min fråga, behöver några andra filer än dessa läggas med? Typ MDAC osv.
Tack på förhand!
AlexSv: Vilka installationsfiler behövs
Gör så här Sök : Välj i ComboBoxen uppe till höger "Forum/Message boards" sök på "MDAC"
så hittar du mycket om detta ganska ingående.Sv: Vilka installationsfiler behövs
Sv: Vilka installationsfiler behövs
Min uppfattning i frågan är att du skall inte bifoga MDAC.
MDAC är ju i sig själv ett installationsprogram.Om du installerat detta på din
utvecklingsdator och programmet funkar ua där så får du en fullstänndig lista
av PDW på vilka filer som du behöver bifoga.
Om du har tillgång till en Win 98 maskin så testa där och du skall se att det funkar.Sv: Vilka installationsfiler behövs
Saker som har installationsprogram kan behöva installera specialla filer på speciella konfigurationer beroende på t.ex. vilket os det handlar om, vilka uppdateringar som finns sen tidigare, etc. etc.
Sådant har du itne en aning om hur du ska hantera; än värre är det om det behövs speciella registerändringar beroende på en massa saker. Det enklaste är trots allt att köra ett externt installationsprogram <b>eller</b> titta på någon msi-kompatibel sak som kan packetera in den officiella installationsmodul (eller vad man nu ska kalla det) som finns ifrån microsoft; sköts snyggt utan att användaren nödvändigtvis behöver se något om man nu inte vill det, dessutom behöver man inte köra något extra installationsprogram <b>och</b> man lär inte ha några problem med att få programmet att fungera på valfri konfiguration av os och uppdateringar