Jag försöker skicka mail med en bifogad ascii-fil från en Access-applikation. Jag länkar till Outllok och använder outlooks CreateItem(olMailItem) och Attachments.Add. Problemet är att jag får upp Outlooks två säkerhetsvarningar för varje mail. I Access-vba finns en funktion SendObject med en parameter EditMessage=true som gör att jag slipper varningar men får editera/kontrollera mailet i Outlook i stället. Problemet är att jag kan inte bifoga ascii-filer med SendObject, bara Accessobjekt. Finns det någon motsvarande svirre i CreateItem som gör att jag får upp mailet för editering? Eller någon annan lösning så att man slipper varningarna. Jag antar att de ascii-filer du vill bifoga inte är exportfiler från din databas, för isåfall fungerar ju SendObject utmärkt rakt av... Jag kan ju faktiskt lägga upp textraderna i en temp. tbl och sen använda SendObjekt. Det är ju den enklaste lösningen. Tack för hjälpen att inse det självklara.....Outlook
Sv: Outlook
DoCmd.SendObject ObjectType:=acSendQuery, ObjectName:="qryMyQuery", _
OutputFormat:=acFormatTXT, To:="Anna Andersson; Erik Eriksson", _
Subject:="Här kommer en fil"
Du kan använda CreateItem utan att få säkerhetsvarningar med hjälp av komponenten Outlook Redemption: www.dimastr.com/redemption/. Den är tyvärr inte gratis...
Om du väljer att redigera mailet i outlook kan du visa mailets inspector:
objMsg.GetInspector.DisplaySv: Outlook
-- 15 min senare --
Det gick ju inte, SendObjekt lägger till en massa streck & blanka i filen (det är en transfil som skall läsas in i ett annat system)
-- 30 min senare -
men med objMsg.GetInspector.Display gick det alldeles utmärkt, tack så mycket