hejsan.. Antar att det är nått sånt här du ska ha... Kolla på FSO och FileExist, det borde kunna lösa ditt problem. Hör vingslagen !, så här gjorde Vi på den gamle kungens tid ;-) Thomas Roman var det jag sökte Hej, som svaret på din fråga VARFÖR inte fungerar är för att du skriver "app.path" vilket är sökvägen till ditt program, sen skriver du sökvägen till filen du vill kolla. Ang optimerad : Ja det är den , ofta tycker jag Ni ungdommar är "dumma i huvudet" Jag vet inte hur ni andra resonerar men finns det ett sätt att kontrollera om tex en fil finns med minimalt SKRIVEN kod så kör jag med den. Sen om bakomvarande kod är stor, det bryr jag mig inte i bara det hela lämnar rätt svar. Eftersom jag alltid använder matematikprocessorn (som jobbar i Assembler) Kul att se att folk fortfarande skriver i tråden även fast den är löst.. Som vanligt ;-) Jantelagen gäller Anledningen till att jag tog upp optimeringen är ju att du ofta talar dej varm för att koden ska vara optimerad in i minsta detalj för att tjäna någon enstaka millisekund här och där. Bara för skojs skull gjorde jag en liten snurra som använde "GetTickCount" för att se vad genomssnittstiden var för att använda de olika funktionsförslagen. Försöket gjordes med 1000 körningar av koden i följd. Enligt MS så har GetTickCount en felmarginal på +/- 10 ms.. >Vore intressant att höra hur mycket tid man tjänar med din kod. Intressant att se att Thomas alternativ är snabbare på "finns inte" än "finns" Roger Johansson !if the else
Har försökt med att skapa en if the else sats men får det inte att fungera
<code>
If app.path "c:\winnt\logga.jpg " then
' if satesn fungerar inte
else
'Coden som lägger in bilden
'Den har jag redan och det funakar
end if
</code>
men får det inte att fungera..
Meningen är att programet lägga till en bild ifall den saknas i datorn
så först så måste den gå ut och titta ifall bilden finns och finns den inte så ska den lägga till
bilden..
Att lägga till bilden funkar men inte det if satsen
Någon som vet vad som är felSv: if the else
<code>
If Dir("c:\winnt\logga.jpg") <> "" Then
'Bilden finns
Else
'Bilden finns inte
End If
</code>
ThomasSv: if the else
<code>
' Skapa sökväg till bilden
'Ändra till rätt sökväg bara.
strPath = app.Path("bilder/" & imgRS("Bild"))
if objFSO.FileExists(strPath) = true then
' Bilden fanns
else
' Bilden fanns inte
end if
</code>
//Anna-KarinSv: if the else
<code>
Private Function FileExist(ByVal FilId As String) As Boolean
'FilId innehåller hela sökvägen till sökt fil
'Kontroll om filen redan finns
Dim FileNum As Long
FileNum = FreeFile
On Error Resume Next
Open FilId For Input As #FileNum
Select Case Err
Case Is = 0
FileExist = True
Case Else
FileExist = False
End Select
Close #FileNum
On Error Goto 0
End Function
</code>Sv: if the else
Tackar alla för hjälpen..
Jag ska även titta på dom andra lösningar...
Tackar Thomas Roman
och dom andra för hjälpenSv: if the else
Ta bort app.path så blir det bättre.
Jag skulle använt FSO för att kolla om filen finns.
/BSv: if the else
Bara för att Ni kallar på en bekväm funktion så tror Ni att nu hjäper oss Gud.
Har Ni aldrig funderat på vad funktion lämnar tillbaka och hur det gick till !
Dom flesta funktioner som Ni tycker är så djä.. smarta gjorde Vi som hemläxa på 50 talet
Ni har skygglappar på , funktionen lämnar rätt svar , då blir jag nöjd. Gud har talat !
Tror du eller Ni att det inte finns programrader bakom funktionens retur ???
Är det Gud som svarar ?
tex Gustav:2a Adolf dog 1632-11-06 kl 09:34 kan jag skriva -97573.398611
och jag tro att det kommer aldrig Ni "hönshjärnor" att förstå.!
Ohooo! Gud nån har räknat ut detta gratis(moderater gillar det ,dom skall ha allt gratis )
utan många programrader Ohhhh Gud är god !
<code>
MsgBox Format$(-97573.398611, "yyyy-mm-dd hh:mm")
</code>
Tänk om Gud bara för att djävlas med Er lämnar ett felaktigt svar !
Ni köper allt som MS mfl levererar,Ni bryr Er inte att kontrollera.............mmm !Sv: if then else
Varför skall JAG skriva mer kod än nödvändigt?
Svens förslag fungerar säkert lika bra, eller kanske bättre, inte vet jag. Jag vill skriva LITE kod.
Sven, det du "gnäller" på är nog utvecklingen som går frammåt, ibland till det bättre och ibland till det sämre, upp till var och en att avgöra det tror jag.
/BSv: if the else
Så inbillar jag mig att det är optimalt.Sv: if the else
Meningen med coden var enkelt.. Den skulle vara så liten som möjligt då detta ändrar client bild på novell inloggningen.. Ifall vissa criterier öppfylls så kör windows programet och programet ska i sin tur gå ut och titta ifall man har rätt inloggningsbild annars så ska clienten uppdateras med rätt version.. Att ha mer cod än nödvändigt i detta fall är ganska onödig.. Men i ett större projekt kan jag hålla med sven att det krävs lite omtanke bakom kåden....Sv: if the else
"Ingen blir professor i egen by"
Ha det Gott Folk och använd det Mor skickade med Er !Sv: if the else
Jag vet inte vilken kod som är snabbast här, men det verkar konstigt om du inte skulle ha tänkt i de banorna. Vore intressant att höra hur mycket tid man tjänar med din kod.Sv: if the else
SvenPons alternativ
Filen finns, 1000 försök : Genomsnittstid 0,52 ms/sökning
Filen finns inte, 1000 försök : Genomsnittstid 0,56 ms/sökning
Cougarinas alternativ med FSO:
Filen finns, 1000 försök : Genomsnittstid 1,06 ms/sökning
Filen finns inte, 1000 försök : Genomsnittstid 1,15 ms/sökning
Tomas alternativ med Dir():
Filen finns, 1000 försök : Genomsnittstid 0,64 ms/sökning
Filen finns inte, 1000 försök : Genomsnittstid 0,61 ms/sökning
Kontentan, Svenpons kod är den mest tidseffektiva.. Sen om detta sättet att testa är riktigt, det vet jag inte.. =)Sv: if the else
Frågade du
Jag svarade 14 nanosekunder som är ett tidsmått , var det så svårt att förstå :-)
Märker du inget ? Jag bara driver med dig. En böjelse som jag har svårt att tygla ;-)Sv: if the else
Tiderna är ju klart ointressanta för vardagsanvändaren,men jag känner en innre
tillfredsställelse när jag vet att min kod är så när optimalt som det går.
Den kod jag kör är i snitt 12 % snabbare än 2:anSv: if the else
>det där var nog det dummaste jag läst på länge.
Om Vi skulle göra en enkät i detta ärende så är det nog du som får stå med "dumstruten" på
No hard feelings