Hej Du ska nog titta lite på DCOM. Om du då publicerar din dll. KAn clienter skapa instanser av klasser på den. Exempel på hur ett klient anrop ser ut. Tycker att du ska titta lite på com istället Skap en Actix-dll
Jag försöker göra en dll som skall ligga på en server och sedan anropa dll:en och dess funktioner från en annan dator. Säg att jag har en funktion som tar ut datornamnet för att göra exemplet enkelt att förstå.
Hur gör jag för att skapa denna dll och anropa den så att själva jobbet/processen utföras localt på servern och skickar resultatet i det här fallet namnet på servern till mitt program?
Själv lyckas jag bara få mitt eget datornamn. Jag vet inte om jag deklarerar rätt eller skapar dll-en på rätt sätt.
Är det någon som har en aning om hur jag ska gå tillväga? Hoppas på hjälp och att jag förklarat så ni förstår.
Tack
/MarcusSv: Skap en Actix-dll
Dim vTemp as MyProject.MyClass
Set vTemp = CreateObject("MyProject.MyClass","MyServer")
Är inte själv så insatt i DCOM men sök i hjälpen på det.Sv: Skap en Actix-dll
Lära dig grunden i det, sedan om du vill göra den distribuernde (alltså låta flera än 1 dator få till gång till systemet) så ska du använda mts istället( microsoft transaction server)
Det du gör när du skapar en dll är att du bryter ut kod ifrån den befintliga applikationen och lägger det i en separat classfil.
tycker att du ska ta och titta på dessa begrepp
klass, objekt och metod
läs lite om objektorienterad programmering ett måste för att göra dll:er
mvh mass