Hej! >Jag vill helst slippa en extra DLL fil som ligger utanför exefilen Eeh, jag kan väl inte inkludera en c++ klass i vb6?Resource DLL i VB6
jag har en avancerad klass kodad i c++.
om jag kompilerar den till en dll fil, är det då möjligt att lägga denna som en resource file i VB6 och att jag kan kalla på funktioner i dllen?
Jag vill helst slippa en extra DLL fil som ligger utanför exefilen.
man jag har sett att man kan ladda upp en resourcefile till minnet, men hur gör jag sedan i vb för att skapa ett objekt av den?
Har någon en liten kodsnutt för detta vore jag glad!
/DanielSv: Resource DLL i VB6
Eeh? Är det inte det som är själva grejjen med dll filer? :P
Dynamiska länkbibliotek...
Annars inkluderar du ju bara klassen i ditt VB-Projekt och kompilerar.
Man skulle kunna tänka sig att man har en applikation utan märkbar kod som bara kan ta emot kommandon och parametrar, ladda dll:en och göra det man skall göra. (LoadLibary, FreeLibary)
Det går utmärkt att lägga till den som referens i projektet, då inkluderad i distributionen.
Är det för din applikation nödvändigt att kunna ladda biblioteket i minnet det finns ju ändå i minnet under programkörningen...?
Du kanske vill att den skall finnas tillgänglig även efter att programmet stängts av och inte behöva laddas på nytt?
Med vänliga hälsningar
//Me.NameSv:Resource DLL i VB6
Grejen är att jag har klassen kodad i c++, jag kan kompiera den som en dll och anropa dllen från mitt vbprogram. jag vill som sagt slippa ha en extra dll, jag vill bara ha en enda exefil. programmet finns redan och är kodat i VB6, jag ska bara uppdatera det iom winxpsp2.
så frågan är hur man gör?
visa gärna kod, jag är inte så duktig på resource files i vb, och jag hittar inget att läsa om hur man laddar dller från res. files.
/Daniel