Hej, som sagt, efter att ha reparerat windows XP med skivan så funkar datorn ok till synes men mitt program (gjort i VB6) som läser en accessdatabas (ADO) vägrar läsa databasen, vad kan det bero på? Aktuellt felmeddelande hade inte direkt försvårat felsökningen... ;) Hej, det kommer ju inget felmeddelande:) Du får nog förändra felhanteringen i ditt program så att du får fram ev. felmeddelanden. Låter som att du kör "On Error Resume Next" eller något liknande där du inte tar hand om felen. Jag kör inte en enda sådan rad, det lovar jag. Kan vara problem med filer i MDAC, har råkat ut för det tidigare och har varit av typen DLL-hell. Alltså när man får tag i fel version av en dll i tron att det är rätt version. Leta efter var det finns filer av den typ du behöver för MDAC. Jag fick fixa felet på tråkigt sätt, att själv registrera den rätta dll filen som databasen behövde. Det hade blivit så att datorn hade en gammal dll som aktuell trots att jag ominstallade MDAC. Hej, jag tackar för erat engagemang, dock vill jag hänvisa till denna tråd:KRIS!, Har trassel me att läsa databas efter reparation av Windows.
Det funkade innan reparationen.
Databasen verkar inte felande.
Den ansluter med:
"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & "Min sökväg"
OBS, sökvägen är korrekt!!
Fråga mig om ni vill ha mer info.
/BSv: KRIS!, Har trassel me att läsa databas efter reparation av Windows.
Oftast brukar sådant fixa sig vid installation av MDAC samt Jet 4.0-drivrutier, detta hittar du här: http://msdn.microsoft.com/data/downloads/updates/default.aspx.
/JohanSv:KRIS!, Har trassel me att läsa databas efter reparation av Windows.
Jag vet inte hur jag ska få fram felmeddelanden just i sådana fall ´för när den kommer till:
RS.open strconn ' (strconn= en sträng för att ansluta sig med vilken är korrekt)
så hoppar den bara till slutet av koden, den öppnar inte.
Dock fick jag det att funka efter ominstallering av windows.
Fick däremot andra fel i koden...programmet jag har som läser databasen läser bara en stund sen slutar den, trots att den e ställd som en evighetsloop + att den funkat i flera ÅR tidigare.
Vad detta kan bero på fattar jag inte men felsökning pågår.
/JohanSv:KRIS!, Har trassel me att läsa databas efter reparation av Windows.
Mitt program funkar perfekt förutom att det stannar av sig självt (inte avslutas, det hänger)
varför det blivit så efter ett par år utan fel kan jag inte förstå.
Dessutom funkar programmet utan fel om jag kör igång det manuellt och ej som en service så det ligger nått fel i detta.
Men som Johan är inne på, felhantering, tror att även om du inte har någon så borde det nog funnits sådan för att ta hand om felet där det uppstår.
Är det av DLL-hell typ är det oftast besvärligt att hitta orsaken men något enklare då man verkligen vet var det smäller.
Finns ett program hos MS för att kolla vilken aktuell version av MDAC som finns i datorn. Förslagsvis börja kika på versioner och filer för MDAC.Sv:KRIS!, Har trassel me att läsa databas efter reparation av Windows.
http://www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=159785&forumid=6&sum=1
(Ursäkta länkningen, jag vet inte hur man göra)
Denna tråd är avslutad nu men felet jag har passar länken ovan bättre.
Felet med att LÄSA databasen är över, felet nu består i att programmet hänger sig när det körs som service. Jag håller på att kolla på NTsvc.OCX för att skapa nått eget istället för SRVANY som jag läst inte funkar bra i alla lägen.
/B