Jag har använt variant-arrayer och recordsets som databärare mellan olika skikt i flerskiktsapplikationer, men ännu inte XML. Hur gör man det? Om man alltså vill ha en inparameter som innehåller allt data som skall fylla en grid t.ex, hur gör man det med XML istället för med ett recordset? Första steget är att spara ner ditt recordset till XML, vilket görs typ såhär: XML har måga fördelar :-) Det kan man slippa även med recordsets iofs, om man använder ADOR.Recordset istället för ADODB.Recordset i klienten. Då behövs bara en liten dll istället för stora klumpiga mdac. Men det finns säkert en massa andra häftiga fördelar med xml, eller? >Det kan man slippa även med recordsets iofs, om man använder ADOR.Recordset istället för ADODB.Recordset i klienten. Som inte är COM-baserade då, antar jag. För ado-recordsets är väl något som bara microsoft använder sig av väl? Så om jag skulle vilja att komponenter skrivna i Borlands Java eller nåt Fortranprogram kan ta emot min utdata så kan det vara en bra lösning med XML? >För ado-recordsets är väl något som bara microsoft använder sig av väl? Vad menas med en XML-tolk? Är det ett program eller en komponent som "skalar" bort taggarna och lämnar datat kvar? Och hur använder man en sådan tolk, är det ett fristående program eller komponent som man på något sätt kopplar till sitt eget system?XML som databärare
Sv: XML som databärare
Dim rs As ADODB.Recordset
Dim stm As ADODB.Stream
' fyll rs här
Set stm = New Stream
rs.Save stm, adPersistXML
XMLsträng = stm.ReadText
Sedan är det bara att skicka vidare XML datan till klienten i en sträng. Där kan du göra lite vad du vill med den. Antingen kan du behandla den manuellt, eller återskapa ett nytt recordset, ungefär såhär
stm.Open
stm.WriteText XMLsträng
stm.Position = 0
rs.Open stm
MSSv: XML som databärare
Om Henrik t.ex. väljer att inte återskapa ett Recordset hos klienten, utan istället behandla XML datan själv, så kanske han slipper installera MDAC på klientdatorerna, vilket kan vara skönt :-)
Jo, visserligen :-)
>Men det finns säkert en massa andra häftiga fördelar med xml, eller?
Allt har sina fördelar och nackdelar... Störst nytta av XML har du kanske när du ska stödja flera olika typer av klienter och/eller olika OS.
MS
Japp, det är Microsoftspecifik teknologi.
>Så om jag skulle vilja att komponenter skrivna i Borlands Java eller nåt Fortranprogram kan ta emot min utdata så kan det vara en bra lösning med XML?
Japp, det skulle nog vara ett klokt val. Det verkar finnas XML tolkar till de flesta plattformat och språk nuförtiden.