Har gjort VBA förut men håller nu på med att lära mig VB, har nu fastnat på några förmodligen enkla saker. Hej Det är väl den vanliga DBGriden (kör nu VB5) när du högerklickar på musen i en cell kommer det upp en popupmeny med kopiera, klistra in m.m. nu har jag lagt in så att när man högerklickar på musen när en viss kolumn är i focus kommer det upp en lista under den rad/cell som är i focus men samtidigt kommer denna popup som lägger sig överst och stör. Är det verkligen ingen som vet hur man får ut en totalsumma från en DBGrid eller hur man får bort denna popupmeny???2 frågor summera i DBGrid och ta bort popup
1. Använder DBGrid och har summerat columnerna Antal och Enhetspris till Summa men nu vill jag ha en Totalsumma från column Summa som ligger utanför Griden. Finns det någon enkel kod för detta eller måste jag loopa alla rader/poster eller använda SQL?
Hur ser en sådan kod ut?
2. Efter som det inte verkar finnas inbyggd lista/combobox i någon Grid förutom tex DBGrid Pro som man måste köpa extra så har jag gjort egen lista som kommer upp under den cell man höger klickar på men då kommer också en standard popup som inte finns med i min kod, hur får jag bort denna popup?Sv: 2 frågor summera i DBGrid och ta bort popup
ang PopUp Känner inte igen det du beskriver vilken DBGrid
är det du beskriver ?? högerklick.
Undrar
SvenSv: 2 frågor summera i DBGrid och ta bort popup
Sv: 2 frågor summera i DBGrid och ta bort popup