Har ett mystiskt problem med att skriva ut från en RTF-box i ett VB-program när det körs från en win2k burk. Själva utskriftsmetoden är nästan så enkel som den kan vara, baserad på PrintRTF funktionen som finns publicerad hos MS. Funkar perfekt på 95,98 och NT men icke på win2k. Där går maskinen in i en loop och sprutar blanka sidor till printern efter att ha skrivit ut det den ska. Bekymret verkar vara RTF-boxen och att EM_FORMATRANGE ger felaktiga svar tillbaka. Vet inte vad det kan vara för fel men jag har också använt den metoden och det har funkat bra även på w2k. Jag har samma problem med PrintRTF om det nu skulle vara någon tröst... Har dock inte undersökt saken närmare eftersom det inte är någon användare (förutom jag då) som kör W2K, än... Kommer du på något skulle jag vara väldigt tacksam om du skriver det här! Har provat med olika skrivare (HP & Brother), gör ingen skillnad. Jag har kört med en reninstallation av W2K med HP-skrivare. Programmet är utvecklat i VB5, har inte testat att kompilera det i VB6. Jag har gjort en ActiveX DLL i C++ men gör annars på samma sätt, skickar EM_FORMATRANGE. Det körs idag hos flera kunder på W9X/NT4/W2K utan problem men jag vet inte om det är testat på en uppgraderad NT4. Har provat detta. VB6 kompilerat i W95, kört i W2k (ej uppgradering från annat). Skrvare HP LaserJet 6. Funkar helt OK! Tja, nåt skumt är det. Provade att göra ett nytt projekt med bara en RTFbox som skrevs ut. Och då funkar det!!! Hmmmm... Nåt skumt är det, undrar om det är nåt gammalt skit som ställer till det här efterssom dom program som strular ursprungligen är utvecklade på VB5 och har genomgått ett antal olika SP's genom åren upp till VB6SP4. Dags att experimentera lite tror jag. Problemet är att funktionen Len() som används av RTF Print inte Vilket i sin tur beror på detta fel i Win2k's Riched20.dll. RTF-print & Win2000
Bortsett från det så verkar RTF-boxar bete sig underligt i allmänhet på win2k.
Någon som har någon aning om vad man ska göra åt detta?? Provat flera burkar, med och utan Servicepack. VB6 med sp4 och sp5 Sv: RTF-print & Win2000
Sv: RTF-print & Win2000
/JohanSv: RTF-print & Win2000
Vore intressant att veta om ni andra (Peter, Johan) har gjort en ny-installation eller en uppgrade till w2k. Alla mina maskiner e ju uppgraderade från NT4SP6 och har inte haft tid att prova en ren install av w2k. Vore ju inte första gången en uppgrade inte blir likadan som en ren install.. Sv: RTF-print & Win2000
/JohanSv: RTF-print & Win2000
- HansSv: RTF-print & Win2000
returnerar rätt värde. Den räknar både chr(10) och chr(13).
Om man gör en loop och räknar antalet tecken själv och sedan minskar
med antalet chr(10) så funkar det bra.Sv: RTF-print & Win2000
Se Article ID: Q284948
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q284/9/48.ASP?LN=EN-US&SD=gn&FR=0&qry=RTF%20box&rnk=6&src=DHCS_MSPSS_gn_SRCH&SPR=VBB