Tänkte koppla till en språkfil för att min applikation skall lätt kunna översättas till lite olika språk. Du skall då använda en Resource fil. Ok, men jag skulle vilja ha olika textfiler. En för varje språk, så att man lätt utan att hacka kod skall kunna ändra sitt språk. Hur gör man då? Så funkar ju Resourcefilen du editerar den med Resource Editorn Ok, men jag menar att kreti och pleti utan varken resourceeditor eller VB skall kunna redigera den i notepad. Oki då förstår jag hur du tänkt dig. Skulle vilja se ett kort exempel på hur textfilen ser ut. OK, tänkte ungefär så här: Ok då ser jag hur du menar.Språkfiler?
Det är kanske ca 30-40 olika språkvariabler/ord. Men om jag använder en ini-fil och hämtar de olika språken i den så kommer det bli en fasansfull massa anrop till denna. Hur löser jag det på bästa sätt?
Det måste väl finnas ett smartare sätt än detta:
<code>
Call fReadValue("C:\Windows\Minfil.ini", "Language", "lngQuit", "S", "Quit", lngQuit)
Call fReadValue("C:\Windows\Minfil.ini", "Language", "lngClose", "S", "Close", lngClose)
Call fReadValue("C:\Windows\Minfil.ini", "Language", "lngOpen", "S", "Open", lngOpen)
osv...
</code>Sv: Språkfiler?
I din VB mapp Samples finns ett exempel ATM (Automated Teller Machine)
Sök på Atm.vbp Sv:Språkfiler?
Sv: Språkfiler?
Resource fil är ett väl beprövat verktyg för just detta ändamål .
Vill du byta språk på en Command1.Caption så hämtar du det direkt med
anrop till tex. ord 110 nästa språk 111 osvSv:Språkfiler?
Sv: Språkfiler?
Då blir svaret en textfil.Du delar upp den i det antal Bytes som varje språkbuffer
får / kan tänkas innehålla när användaren editerat.
Du sparar filen som Random,där varje språkbuffer har sin egen adress
gör den lite större än vad som verkar rimligt idag.
Nu kan man hämta just den språkbuffern med Open For Random och Len(buffer)
något åt det hållet verkar vara din lösning.
Skall ta itu med ett exempel imorgon 7/1Sv:Språkfiler?
Är det korta ord ?d vs ord LineFeed nytt ord eller hur ser strukturen ut ?
Open For Random Access är det snabbaste och bästa för ditt önskemål och
användaren kan själv Editera efter behov i tex NotePad.Sv: Språkfiler?
<code>
btnQuit="Avsluta"
btnClose="Stäng"
lblNews="Nyheter"
lblWelcome="Välkommen"
osv.
</code>Sv:Språkfiler?
Iofs en typisk IniFil konstruktion .inifiler är lätt att editera i tex NotePad
Har du kollat Programarkivet:En kurs i IniFil hantering .ini
Om du nu ändå fastnar för textfil skall det i botten ligga 3-4 språk eller bara 1 ?