Hej! Så har jag gjort för att använda DataReport med ett recordset som datakälla, det funkar bra: okej, det funkar ju... men hur tilldelar jag sedan en label ett värde, jag kommer inte åt det - eller rättare sagt jag vet inte hur jag skall skriva. Om det hade varit en form hade jag skrivit så här: Är detta till någon hjälp Jodå, det hjälpte:)DataReport
Jag håller på att göra ett program som kommunicerar med en databas, men jag använder mig inte av några ado kontroller utan kodar själv.
Nu är jag i det läget att jag skall göra en skapa-rapport-funktion, men den inbyggda DataReport som finns verkar inte så pigg på att jobba "obunden".
Någon som hag något förslag eller tips?!Sv: DataReport
Set rst1 = New ADODB.Recordset
Me.MousePointer = vbHourglass
With rst1
.CursorType = adOpenKeyset
.LockType = adLockOptimistic
.Open ("SELECT * FROM TBLCase, TBLData, TBLDataB WHERE TBLCase.INTAktivtCase = 1 AND TBLData.INTAktivtCase = 1 AND TBLDataB.INTAktivtCase = 1"), con1, , , adCmdText
End With
With drpt1
Set .DataSource = rst1
With .Sections("Section1").Controls
For intCtrl = 1 To .Count
If TypeOf .Item(intCtrl) Is RptTextBox Then
.Item(intCtrl).DataMember = ""
End If
Next intCtrl
End With
Me.MousePointer = vbNormal
.Show
End WithSv: DataReport
form1.label1.caption=rst1("id")
Hur gör jag detta med en datareport?
mvhSv: DataReport
drDatabas.Sections("ReportHeader").Controls.Item("lblRubrik").Caption = "Månadsrapport"
/DanneSv: DataReport
Men nu har jag ett annat problem. Jag vill mata ut värden från flera poster till DataReport'en. (Se koden nedan), Jag vill alltså ha ItemNo och Title från post 1 - 5. Jag får ut fem rader men de är alla likadana. De visar ItemNo 5 och dess Title på 5 rader. VAD GÄRA?
With rs
.CursorType = adOpenKeyset
.LockType = adLockOptimistic
.Open ("SELECT * FROM dbo.SupportEntries WHERE ItemNo <= 5"), cn
End With
Do Until rs.EOF
With DataReport1
With .Sections("Section1").Controls
.Item("label3").Caption = rs!ItemNo
.Item("label4").Caption = rs!Title
End With
End With