Jag har ett problem med null värden från databas (Access) som ställer till problem när jag skall mata in värderna till en array, hur skriver jag lämpligast för att komma runt detta problem ? Addera en tom sträng För att komplettera Sven kan du också skriva Har du redan kontrollerat att den inte är null behöver du inte lägga till en tomsträng... Pelles exempel kan alltså "förkortas" till: Jag tackar för hjälpen ! Detta har löst mitt problem !! Förstår inte varför Ni och många med Er är så förtjusta i <b>Not</b> operatorn <b>Förstår inte varför Ni och många med Er är så förtjusta i Not operatorn mmm! Njaaa tänker jag fel nu igen ? Är innehållet Null behöver du ju inte lägga på det, det kommer alltid bli en tom sträng ändå... Såhär skulle det kunna vara då: Näää du Null är inte detsamma som tom sträng. Jag var lite otydlig (som vanligt...). Om rs("något") är Null behöver du inte lägga till det till den tomma strängen, resultatet kommer ändå bli en tom sträng. Oki,det blir ju så när man bara plockar ur hjärnan utan att se det praktiska resultatet.Null värden från Access DB till VB applikation
Sv: Null värden från Access DB till VB applikation
Array(i) = rs(något) & ""Sv:Null värden från Access DB till VB applikation
<code>
If Not isNull(rs("något")) Then
Array(i) = "" & rs("något")
End If
</code>Sv: Null värden från Access DB till VB applikation
<code>
If Not isNull(rs("något")) Then
Array(i) = rs("något")
End If
</code>
/JohanSv:Null värden från Access DB till VB applikation
Mvh ClaesSv: Null värden från Access DB till VB applikation
<code>
If IsNull(rs("något")) Then MyArray(i) = "" & rs("något")
</code>Sv:Null värden från Access DB till VB applikation
If IsNull(rs("något")) Then MyArray(i) = "" & rs("något")</b>
Sven, det där blir ju inte samma sak!? Det kommer bara tilldela en tom sträng till MyArray(i) om det inte finns något data, annars händer inget alls. Du måste väl ha med not!?
If Not IsNull(rs("något")) Then MyArray(i) = rs("något")
/JohanSv: Null värden från Access DB till VB applikation
Ser framför mig en loop varje gång det kommer Null så läggs det in en "" (tom sträng)
om inte så läggs det in riktiga värdet vad det månne vara.
If IsNull lämnar True om det kommer Null , annars False
Tom sträng är inte samma som Null
Ok får sätta på mig tänkarmössan måste kanske vara ett Else med.Sv:Null värden från Access DB till VB applikation
<code>
If IsNull(rs("något")) Then
MyArray(i) = ""
Else
MyArray(i) = rs("något")
End If
</code>
Men allra enklast är ju som du skrev från början:
MyArray(i) = rs("något") & ""
Hur du än vrider på det kan du nog inte skippa Not utan Else för att få denna funktionaliteten...
Sv:Null värden från Access DB till VB applikation
I ditt exempel (<b>If IsNull(rs("något")) Then MyArray(i) = "" & rs("något")</b>) är alltså rs("något") på slutet helt meningslöst.
Om Vi får se hans kod så kan det nog rätta ut sig.
Med respekt
Sven