Hej! Skapa en tab-separerad textfil och döp den till filen.xls! :) Ursäkta att mitt gensvar har dröjt, har åkt snowboard i en vecka men tillbaka nu.Skapa Excel-fil från VB.
Jag har ett litet problem med att skapa en excel-fil från ett vb program.
Detta kan tillsynes verka enkelt löst med följande rader.
Set oExcel = New Excel.Application
Set oWorkbook = oExcel.Workbooks.Add
oWorkbook.SaveAs App.Path & "\test.xls"
oWorkbook.Close
Set oWorkbook = Nothing
Set oExcel = Nothing
Detta fungerar fint på en lokal dator och en vanlig lokal installation.
Men nu till problemet, programmet ska köras på en Citrixserver eller vilken terminal server service som helst egentligen.
När man väl kör programmet via en "terminal server service" så avslutas programmet vilkorslöst och utan att meddela användaren att något är fel.
i server loggen kan man läsa följande.
Detection of product '{00010409-78E1-11D2-B60F-006097C998E7}',
feature 'ExcelUserData', component '{8ADD2C96-C8B7-11D1-9C67-0000F81F1B38}' failed.
The resource 'HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\9.0\Excel\UserData' does not exist.
på följande länk kan man läsa om liknande problem.
http://support.microsoft.com/?kbid=257757
så vitt jag förstår så kan man inte använda "New Excel.Application" via en terminal server service pga. alla add-ins som excel vill starta.
Är det någon där ute som har någon ide om hur man kan komma runt detta? alla tankar och ideer är välkommna!
MVH
Pontus A.Sv: Skapa Excel-fil från VB.
Brukar för det mesta fungera.
Du kan även skapa en Workbook i form av XML!
Testa att spara som... i Excel och välj filformat XML.
Nu kan du lista ut hur du själv skall skapa denna fil (ren textfil med XML-taggar alltså..)
Osäker på att detta funkar fr o m Excel 2000 eller XP.
Med XML Workbook kan du få med formattering, kolumnbredd osv.
Denna metod är dessutom mycket snabbare att exekvera än att jobba mot Excel.Application via ActiveX.Sv:Skapa Excel-fil från VB.
Ville bara tacka för din hjälp.
MVH Pontus A.