Hej! Du måste lägga till Winsock-komponenten, sätta ut en på formuläret och sedan byta namn till "socket".Problem med winsock
Håller på att försöka få mig en uppfattning om hur winsock funkar. Har följt en artikel här med lite ändringar. Ni hittar den här: http://www.pellesoft.se/area/articles/article.aspx?artid=686.
Så som jag har uppfattat denna artikel så skall man kunna skapa ett object som man lägger i formuläret som man sedan ställer in. Detta kan jag inte hitta utan jag har läst lite annan källkod från ett chattprogram som jag hittade här på sidan. Min kod ser ut som följer.
Private Sub Command1_Click()
Text1.Text = "Ansluter till mailen..." + vbCrLf
With socket
.Close
.RemoteHost = "pop.forss.net" 'Istället för "server" skriver du dit din mailserver
.RemotePort = 110
.Connect
End With
End Sub
Private Sub socket_Connect()
'Istället för "user" skriver du ditt användarnamn
socket.SendData ("user " + "andreas@stromgren.nu" + vbCrLf)
'Istället för "pass" skriver du ditt lösenord
socket.SendData ("pass " + "lösen" + vbCrLf)
socket.SendData ("quit" + vbCrLf)
End Sub
Private Sub socket_DataArrival(ByVal bytesTotal As Long)
Dim A As String
socket.GetData A
txtMail.Text = Text1.Text + A
End Sub
Jag får ett felmeddelande som lyder:
"Object requierd" på alla rader som innehåller någonting med socket. Jag har alla filer som behövs för att köra program med winsock. Kan iaf köra kompilerade program.
Kan även tillägga att jag har Vusial Basic 6 Learning edition, om det skulle påverka något.
Tacksam för alla svar som jag kan få.
Sv: Problem med winsock
Du lägger till komponenten genom att trycka CTRL+T eller under menyn "Project" och sedan "Components...", sedan letar du upp "Microsoft Winsock Control" och trycker på OK. Då dyker Winsock-kontrollen upp bland de andra komponenterna.