Jag märker ofta att jag har problem att följa med i min egen kod. Finns det något program/script eller så som fixar till koden med indrag i loopar och så vidare? Verkar lite drastiskt. Så stort problem är det inte. Det borde ju inte vara så besvärligt att skriva något eget litet program annars. Tja så drastiskt är det väl inte? Du får en moderrna platform, et bättre programspråk och många andra fördelar. Jag ser ingen anledning att inte byta. Så småningom så måste du ju byta ändå, så varför inte göra det nu när du har behovet? Ok, jag har egentligen ingen aning vad det innebär. Är det samma språk? Kan jag använda min gamla kod rakt av? Annars är det nog inte värt det för mig, jag programmerar bara för skojs skull. Vanligtvis kan du inte använda rakt av, om du inte gör väldigt enkla saker. Det är i grunden samma språk, men har en hel del nyheter som man kan välja att använda, eller inte. Det innebär t.ex. att det är lätt att växa in i efterhand som man mognar. Så mycket kvalificerat "bullshit" ang Vb.net. Dom uppträder på samma sätt som Med risk för att upprepa nåt som redan sagts i den här tråden... <b>Indragningar i loopar fixar du med <Tab>-tangenten, <b>Sven Åke Persson skrev > Dom uppträder på samma sätt som moderna väckelsepredikanter. Jag ber om ursäkt för att jag blandade ihop höger/vänster, men... Härligt att läsa att man inte är ensam stofil som inser att VB 6 är en ganska bra produkt Sen så finns det ju självklart program som snyggar till koden, precis det som eftersöks. Jag har dock inte själv testat något, men vet att det finns ett som heter VB Friend. Finns säkert massor av gratisprogram också. Många texteditorer har stöd för detta. Jag tror t.ex. att Eclipse (som mest används av Javaprogrammerare) klarar av det för VB-kod. Sök lite så hittar du garanterat något bra. Själv tycker jag att programmering är en konstart. <b>>Rent tekniskt så degenereras inte ett program såsom fysiska produkter, så har du bara fungerande hårdvara så kan du köra VB 6 om 500 år också. Att du sedan inte kan utveckla saker för den tidens platformar är en annan sak. Så om SÅP menar att man om 20 år kan utveckla program i VB 6 som går att använda på den tidens platformar så ställer jag mig högst tvivlande. Även VB.Net är antikt då. På sin höjd skulle jag bedöma att VB 6 håller komersiellt en tre-fyra år till. "Hear Hear" ! Niklas är bl. dom tyngsta här hos Pelle. Sven Åke Persson skrev:Prydligare kod
Sv:Prydligare kod
Sv: Prydligare kod
// JohanSv:Prydligare kod
Sv: Prydligare kod
För att köra VB 6 kod finns två alternativ, antingen inkluderar man VB 6 namespace så att man kan använda i stort sett alla grejjor man är van vid. Eller ännu bättre så kör man uppgraderingswizarden som lyfter ens VB 6 kod till VB.Net kod. På köpet lär man sig det små skillnaderna.
Och så måste jag ju avlsuta med att om du programmerar för skojs skull så skall du definitivt använda VB.Net eftersom det är mycket roligare... ;-)
Föresten, på MS hemsida finns det en gratisversion att leka med om du vill bekanta dig innan du bestämemr dig för att köpa. Gratisversionen är tidsbegränsad och kan inte kompilera, men man kan köra alla grejor från utvecklingsmiljön.
// JohanSv:Prydligare kod
moderna väckelsepredikanter. VB 6 kommer att hålla i 10 20 år till.
Skall du byta dialekt så gäller C varianter eller Delphi. Vb.net kommer att göra dig frustrerad
när du kommer på vilket jobb du får lägga ner för att porta och vad du får ut av detta jobb.
Ingen seriös programmerare skulle vilja ta i Vb.net med tång.
Ang prydlig kod.Det finns bara ett sätt att lära sig detta.
Ta hem mycket kod som andra gjort. Läs noga och försök förstå koden. Härma layouten.
Du har en mapp Samles i din VB katalog.Kolla alla dessa program och kolla MSDN exempel.
Skriv mycket förklaringar till din kod (Remarks)Sv: Prydligare kod
Beräffande problemet med att "följa med i sin egen kod",
har det nog aldrig hjälp någon, varken att byta program
eller miljö. Det går inte att "fly från sig själv", liksom. :-)
Nu till "ett lite mer konkret tips":
Indragningar i loopar fixar du med <Tab>-tangenten,
som befinner sig direkt till höger om <Q>-tangenten.
Dessutom funkar det med upprepade tryck på (den långa)
<Space>-tangenten, i mitten, längst ner på tangentbordet.
Var rädd om ditt ex av Visual Basic &
Lycka till med kodandet.
ChristerGbgSv:Prydligare kod
som befinner sig direkt till höger om <Q>-tangenten.</b>
Till vänster snarare... Annars har du vänt tangentbordet fel...Sv:Prydligare kod
<ul>Så mycket kvalificerat "bullshit" ang Vb.net. Dom uppträder på samma sätt som
moderna väckelsepredikanter.</ul></b>
Hmm, var det så jag uppfattades? Eller överreagerar kanske SÅP eftersom han verkar vara allergisk mot VB.Net? Hursomhelst så var det ett tips i all välmening.
<b>Sven Åke Persson skrev
<ul>VB 6 kommer att hålla i 10 20 år till.</ul></b>
Rent tekniskt så degenereras inte ett program såsom fysiska produkter, så har du bara fungerande hårdvara så kan du köra VB 6 om 500 år också. Att du sedan inte kan utveckla saker för den tidens platformar är en annan sak. Så om SÅP menar att man om 20 år kan utveckla program i VB 6 som går att använda på den tidens platformar så ställer jag mig högst tvivlande. Även VB.Net är antikt då. På sin höjd skulle jag bedöma att VB 6 håller komersiellt en tre-fyra år till.
<ul>Ingen seriös programmerare skulle vilja ta i Vb.net med tång.</ul></b>
Skärpning! Här borde du inse att detta är enbart en flame inlägg som inte tillför något väsentligt till frågan. Låt oss hålla detta på en seriös nivå och underbygga våra påstående med konkreta fakta.
<ul>Ang prydlig kod.Det finns bara ett sätt att lära sig detta.
Ta hem mycket kod som andra gjort. Läs noga och försök förstå koden. Härma layouten.</ul></b>
Det är naturligtvis ett bra tips att lära av andra. Som jag uppfattade frågan så gällde den inte att man ville lära sig vad som är lämpligt, utan mer aatt man ville automatisera denna process så att man slipper trycka en massa tab och space manuellt.
<b>Christer Svanberg</b> var inne på samma linje med att tala om vilka tangenter som används, men det var som sagt inte så jag uppfattade frågan.
// JohanSv: Prydligare kod
De heter ju Technology Evangelist, de som jobbar på MS, med sådant, så det är väl rätt...
>VB 6 kommer att hålla i 10 20 år till.
Förut skrev du 5-10 år, har du fått en ny uppenbarelse om VB6 :)
Skämt åsido. VB6 kommer fortsätta fungera ett bra tag till, supporten på VB6 (och VB Runtime) kommer upphöra om några år, så vill man göra program i utvecklingsmiljöer som supportas - och program som använder en runtime som supportas, så måste man nog tyvärr byta till senaste versionen av .NET.
Annars är VB6 fortfarande mycket gångbar.
Koden i VB6 funkar i VB.NET, men jag kan INTE rekommedera att tänka så. Det är en ny miljö och ett nytt sätt att skriva kod. Det är inte samma, inte samma, funkar inte likadant... Men bakåtkompabilitet finns :(
/mickeSv: Prydligare kod
Denna tråden var väl tänkt att handla om hur "man" (Mr. R Å) skulle kunna minska sina "problem"
med att "följa" sin "egen kod" som han skriver i VisualBasic?
Han frågar om det finns "något program/script eller så som fixar till koden med indrag i loopar och så vidare?". Svaret på denna frågan är knappast huruvida .net är bättre eller sämre än VB, eller hur många
år som VB har "kvar" att "leva" på marknaden. Detta är verkligen "utanför ämnet" för denna tråd,
utifrån mitt sätt att "se".
Jag har haft fel förr...
Med all respekt...
ChristerGbgSv:Prydligare kod
som håller många år till.Samma med DAO 3.6 och Jet 4.0
Sen är det klart som Ni skriver ang utveckling.Men då är det inte VB.net som är nått
alternativ. C# eller Delphi för dom som kommer från Vb miljö,lyder rådet.
Sen gäller mitt råd ang snygg lättläst kod.
Skriv mycket remarks använd Space och Tab tangenten.
Kolla hur "proffsen" skriver där finns mycket att lära.
Själv är jag "pure" amatör som härmar dom stora. Sv: Prydligare kod
/PelleSv: Prydligare kod
Samma som att måla en tavla eller skriva en novell.
Min personlighet präglar både kod och funktion.
Är jag bra så märker folk det,är jag inte bra så får jag inga uppdrag,enkelt.
Tillåter aldrig någon att ändra i mitt färgval eller design i övrigt. Take It Or Leave It.Sv: Prydligare kod
</b>
Just det är något av det jag tycker är värst med .NET, bortsett från mitt generella misstycke mot VB.NET. (Och jag har flera hundra gånger förklarat varför jag inte gillar VB.NET.)
Grejen är att man utvecklar språk som på något sätt måste "mogna", som inte klarar av vissa strukturella byten i system, etc.
Både C++ och Java har funnits i ett antal år, fungerar bara bättre och bättre, och blir effektivare och effektivare. Vissa enstaka detaljer uppdateras mellan versioner, men att porta ett program tar bråkdelen av tiden som krävs för att skriva ett nytt program (till skillnad från portning av vilket program som helst till NET).
Det kommer inom något år en ny version av C++, C++0x (eller något i den stilen), och innehåller en del nyheter. Troligtvis kommer ett C++ som fungerar idag att fungera helt och hållet utan förändringar i dess nya version...Sv:Prydligare kod
Där finns det "sav" i hjärnan ! Lyssna på vad han säger och skriver !Sv:Prydligare kod
<b>Min personlighet präglar både kod och funktion.</b>
Hoppas att du inte programmerar som du skriver... ;-)