Har flyttat min programkod (.vbp) och min form (.frm) till en ny mapp för att därifrån jobba vidare med projektet. Referenserna finns alltså i fil "*.vbp". Provat att det är möjligt att ändra med hjälp av program ANTECKNINGAR som om det vore en textfil, men det måste väl gå att ändra även medhjälp av VB6 (Visual Studio) programutvecklare editor? Hej, om jag inte missuppfattat frågan nu så är det bara att flytta runt dina filer hur du vill. Tack för hjälpen.Var finns referensen till .frm ??
Var kommer jag åt referensen så att jag får mitt program att hämta formen .frm från min nya mapp??
Programmet är ett VB6 program.
HälsningarSv: Var finns referensen till .frm ??
Om jag alltid vill att referensen skall hämtas från aktuell mapp. (den jag jobbar i) alltså där .vbp ligger, hur skall ja åstadkomma det?.
Skall tydligen gå att referera till App.Path osv, men hur och var?
/HArrySv:Var finns referensen till .frm ??
om dom ligger i samma mapp som vbp så spelar inte platsen på datorn nån roll.
Det som kan hända om en .frm inte ligger tillsammans med sin .vbp är att du får frågan om du vill ladda in projektet då denna fil "saknas", referencen är ju fel.
Svara ja på frågan och klicka på "add form" och leta upp din .frm. spara och sedan är det klart.
App.Path är det samma som att skriva sökvägen till stället som antingen vbp ligger i när du kör i designläge eller där exefilen ligger i framtiden.
skriv:
"msgbox App.Path"
så ser du hur strängen blir.
/BSv: Var finns referensen till .frm ??
Du har rätt. Om programmet inte hittar sin .frm i aktuell mapp, så försöker den hämta från den plats som anges i .vbp. Jag blev fundersam över hur den hittade .frm trots att jag ännu inte flyttat dem.
Och samtidigt hittade jag ingen möjlighet att se och ev. ändra en sådan referens (Förutom via Anteckningar.)
Saken är klar och då behöver jag ju inte fundera over App.Path i detta fall. Skall försöka använda den möjligheten när jag refererar till den Accessdatabas som programmet använder sig av.
Tacksam för dina tips och ditt snabba responce på frågan./ Harry