Jag behöver veta färgen på en pixel med vissa koordinater som ligger UTANFÖR mitt program. Är det någon som vet hur det skulle kunna gå till? Har hittat det här som tydligen skall göra samma sak, men jag får det inte att funka. Skall sägas att jag verkligen inte är något vidare på VB så var övertydliga :-) Du måste deklarera API-funktionerna först. Om du gör det i ett formulär klistrar du in detta överst: Tack för hjälpen! Det här är verkligen det mest hjälpsamma och vänliga forum jag vet. Men jag får meddelandet att jag inte kan tilldela värdet till en konstant (Color). Jag vill kunna använda Color.G, så hur ska jag göra? Color är ett reserverat ord som du inte får använda. Jag kanske hade missförstått, men jag trodde Color var en typ som innehöll funktioner för att t.ex. få fram den gröna komponenten. Men det är inte så viktigt egetligen...Färg på pixel
Sv: Färg på pixel
<code>Dim hdcScreen As Long
hdcScreen = GetDC(0)
color = GetPixel(hdcScreen, x, y)
Call ReleaseDC(0, hdcScreen) </code>
Jag har VB 6.0 förresten.Sv:Färg på pixel
<code>
Private Declare Function GetPixel Lib "gdi32" (ByVal hdc As Long, ByVal x As Long, ByVal y As Long) As Long
Private Declare Function GetDC Lib "user32" (ByVal hWnd As Long) As Long
Private Declare Function ReleaseDC Lib "user32" (ByVal hWnd As Long, ByVal hdc As Long) As Long
</code>
Jag har gjort precis som ditt exempel i denna artikeln: http://www.pellesoft.se/area/articles/article.aspx?artid=707
/JohanSv: Färg på pixel
Sv:Färg på pixel
Sedan kan du inte använda det ord du kommer att välja som Constant
Constanter är frysta vid det värde du ger dom i Designläge.
Men Ok vill du göra Constanter av dom färger du "stjäl" från andra prog
så skall det se ut så här ungefär.
<b>Const VIOLET = &HC000C0</b> skriv Constanter med versaler,det gör dom stora pojkarna.
Du menar nog variabel.Gör variablen Public så du kan använda den/dom i alla Sub:ar
Förslag använd Colr1 2 osv. Dimensionera dom som LongSv: Färg på pixel